Fundusz Vinci Wspiera MMI – Nowa Era Elektrycznych i Wodorowych Autobusów
Fundusz Vinci udzielił wsparcia finansowego spółce MMI, produkującej małe i średnie autobusy. Firma pozyskała ponad 33 mln złotych i zamierza wypuścić na rynek autobusy elektryczne oraz wodorowe.
MMI to firma ze Słupska, która na rynku autobusów działa już od ponad dekady. Dostarcza małe i średnie pojazdy, które są również dostępne we Włoszech czy Francji. Obecnie spółka przygotowuje się do transformacji technologicznej, polegającej na produkcji własnych pojazdów bezemisyjnych. To odpowiedź na cele redukcji emisji netto gazów cieplarnianych ustanowione przez Komisję Europejską. Pozyskane finansowanie zostanie przeznaczone na realizację tych kluczowych celów.
„Pozyskany kapitał chcemy wykorzystać na stworzenie własnej marki małych i średnich autobusów elektrycznych, w tym modeli zasilanych wodorowym ogniwem paliwowym, w trzech wariantach – niskowejściowym, niskopodłogowym i normalnopodłogowym. W tym celu pracujemy nad technologią napędów zeroemisyjnych oraz innowacyjną konstrukcją podwozia i nadwozia. Nasze założenie skupia się na stworzeniu autobusów o jak najmniejszej masie własnej, aby maksymalnie zwiększyć ich zasięg” – komentuje Stanisław Zdrojewski, CEO MMI.
Finansowanie na Autobusy Elektryczne i Wodorowe
Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej, nowe autobusy miejskie będą musiały być bezemisyjne od 2030 roku. Do nowych regulacji przystosowuje się polska spółka MMI ze Słupska, która dotychczas produkowała małe i średnie autobusy. Dzięki nowemu finansowaniu w wysokości ponad 33 mln zł, firma przejdzie transformację technologiczną.
„Opracowujemy m.in. nowy typ nadwozia wykonanego w technologii kompozytowej, tj. szkieletowo-laminatowej, którego masa zostanie znacznie obniżona w odniesieniu do tradycyjnej konstrukcji, opartej na szkielecie stalowo-aluminiowym. W dalszej kolejności zakładamy opracowanie układu napędowego z wykorzystaniem silników synchronicznych umieszczanych w piastach kół osi napędowej, co pozwoli uprościć układ przeniesienia napędu i zwiększyć jego sprawność i bezawaryjność. Kolejnym krokiem naszych prac będzie stworzenie autobusu zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym, a także budowa nowoczesnej hali produkcyjnej pozwalającej na dwukrotne zwiększenie aktualnego wolumenu produkowanych pojazdów” – dodaje Stanisław Zdrojewski.
Tym samym spółka MMI skupi się na opracowaniu technologii w zakresie napędów zeroemisyjnych. To również pozwoli polskiej firmie umocnić swoją pozycję na rynku europejskim. MMI będzie rozszerzać swoją ofertę we Włoszech, Francji, Niemczech, Szwajcarii oraz Skandynawii. Docelowo spółka chce mieć pełną gamę minibusów maksymalnie w ciągu trzech lat.
„Przyjęty przez spółkę harmonogram rozwoju oferty autobusów miejskich, międzymiastowych oraz szkolnych świetnie wpisuje się w oczekiwania rynkowe, związane m.in. z regulacjami unijnymi dotyczącymi bezemisyjnego transportu miejskiego. Elektryczne minibusy MMI będą jednymi z niewielu tego typu pojazdów produkowanych w Europie oraz jednymi z dwóch w przypadku minibusów zasilanych wodorowym ogniwem paliwowym. Opracowany przez ich zespół B+R, we współpracy z zewnętrznymi konsultantami, projekt nadwozia stanowi innowację na skalę europejską, co pozwoli spółce walczyć o silną pozycję na międzynarodowym rynku” – komentuje Piotr Woliński, prezes zarządu Vinci.
Robotaxi Waymo z imponującymi wynikami. Notują 100 tys. przejazdów tygodniowo
Toyota Open Labs chce zrewolucjonizować mobilność przyszłości. Innowacyjne startupy mają szansę na współpracę z koncernem motoryzacyjnym
#MMI #Vinci #ElektryczneAutobusy #WodorowePojazdy #TransformacjaTechnologiczna #BezemisyjnyTransport #Innowacje #KomisjaEuropejska #KompozytowaTechnologia #SilnikiSynchroniczne