Rola Płatności Odroczonych w Nowoczesnym Biznesie
Zgodnie z raportem PYMNTS, aż 53 proc. firm musiało zmienić sposób i czas dokonywania płatności dla dostawców. Płatności odroczone opłacają się także właścicielom e-commerce, wpływając na zwiększanie wartości koszyków zakupowych i zarazem zmniejszając odsetek niedokończonych transakcji.
Prognozy Wzrostu Rynku Płatności Odroczonych
Według prognoz, rynek płatności odroczonych (BNPL) będzie miał średnioroczne tempo wzrostu na poziomie 35 proc. do 2028 r.
Rozwój Modelu Sprzedaży B2B
– Pod względem rozwoju model sprzedaży B2B był opóźniony w stosunku do B2C. Teraz jednak dynamicznie się rozwija, tworząc digitalowy omnichannel, i stopniowo nadrabia te zaległości. Naturalne jest więc, że operatorzy płatności zwrócili uwagę na ten kanał i próbują uszczknąć część tortu finansowania firm, zatem obszaru tradycyjnie zdominowanego przez banki – mówi Grzegorz Rudno-Rudziński, partner zarządzający w Unity Group. – Obecnie banki coraz śmielej wchodzą w e-commerce, operatorzy płatności rozwijają usługi finansowe, firmy logistyczne dodają opcję montażu dostarczanego sprzętu. Każdy chce uzyskać dodatkową marżę na obsługiwanych transakcjach lub wejść w nowy kanał sprzedaży – dodaje, podkreślając, że trend będzie się pogłębiał, gdyż e-commerce stał się rynkiem dojrzałym. Oznacza to, że coraz mniej jest pól pozyskania nowego klienta w tradycyjnych obszarach działania, co wymaga szukania wzrostu w nowych obszarach.
Sprawna Weryfikacja
Ofertę płatności odroczonych rozwija też Allegro, które od kilku lat ma platformę zakupową przeznaczoną dla B2B. – Allegro Pay Business to jedna z kluczowych funkcjonalności, dzięki której przedsiębiorcy mogą wygodnie i bezpiecznie robić zakupy online. Zainteresowanie usługą stale rośnie – przybywa nowych klientów, a obecni regularnie korzystają z tej formy płatności – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro. – Usługa została dostosowana do potrzeb firm i nieustannie rozwijamy nowe funkcjonalności, np. raty firmowe. Co ważne, klienci mogą skorzystać z usługi już przy pierwszych zakupach na platformie, nawet od pierwszego dnia prowadzenia swojej działalności, i zawsze na tych samych warunkach – dodaje.
Odroczone płatności za zakupy firmowe funkcjonowały już wcześniej w świecie B2B, jednak nie oznaczało to, że były one łatwo dostępne. Ze względu na to, że sprzedawca ponosił ryzyko związane z odroczeniem, oferował je głównie zaufanym klientom. Z kolei kupujący, który korzystał z takiej formy płatności, wiązał się na stałe z jednym sprzedawcą, tracąc tym samym dowolność wyboru najlepszej oferty na rynku.
Anna Kozłowska, prezes Finiaty, zwraca uwagę, że w świecie B2B brakowało innowacyjnych i prostych rozwiązań pozwalających sprzedającemu otrzymać zapłatę od razu, a kupującemu uiścić ją później. Oczywiście faktury z długim terminem zapłaty, kredyty kupieckie czy faktoring, funkcjonują od dawna, jednak rozwój technologii pozwolił te produkty ulepszyć. – Dzięki BNPL dostawcy towarów lub usług nie muszą czekać na zapłatę tygodniami, nie ma tu też przetrzymywania gotówki na różnych poziomach łańcucha, co z reguły miało fatalne skutki dla sytuacji finansowej sektora MŚP – mówi ekspertka. – Korzyści z wdrożenia płatności odroczonych w B2B są zatem obustronne i są idealnym rozwiązaniem – marketplace’y, działający w sieci producenci czy hurtownicy np. za pośrednictwem zewnętrznego partnera mogą otrzymać pieniądze od razu, z kolei ich klienci mają możliwość zapłacenia za zakupy bezpośrednio na platformie, mimo że nie dysponują w danym momencie gotówką na koncie. Nie muszą też szukać dodatkowych źródeł sfinansowania swoich zakupów – dodaje prezes Finiaty.
#ECommerce #PłatnościOdroczone #BNPL #B2B #AllegroPay #Fintech #SprzedażOnline #RozwójBiznesu