Anna Anagnostopulu, Business Insider Polska: Jak wygląda kwestia praw do marki Wendy’s na terenie Unii Europejskiej? Co jakiś czas w mediach pojawiają się artykuły wskazujące, że należą do pewnego Holendra, który prowadzi niewielki biznes pod tym szyldem.
Michael Clarke, dyrektor Wendy’s na Europę: Posiadamy pełne prawa do marki w UE i na całym świecie. Nasza strategia od początku zakładała, że pierwszym rynkiem, na który wejdziemy, będzie Wielka Brytania. Od początku wiedzieliśmy, że to będzie punkt wyjścia do dalszej ekspansji w Europie. Teraz przygotowujemy się do rozszerzenia naszej obecności i działalności w krajach UE.
Dlaczego?
Wielka Brytania to świetny rynek na start. Badania konsumenckie pokazały, że możemy tu liczyć na silne otwarcie. To tutaj chcemy wypracować standard, który będą naśladować franczyzobiorcy w kolejnych krajach Europy. W tym modelu rozwijamy się także w Polsce.
W 2017 r. otworzyliśmy w Polsce pop-up, który był dobrą okazją do zebrania opinii konsumentów. Od początku planowaliśmy, że zaczniemy od Wielkiej Brytanii, a pandemia troszkę opóźniła te plany. Teraz, po trzech i pół roku w Anglii, rozpoczynamy dalszą ekspansję. Pierwszymi krajami będą Irlandia i Rumunia, a potem Polska i Czechy. Interesują nas praktycznie wszystkie kraje europejskie.
Globalnie posiadamy ponad 7 tys. restauracji w ponad 30 krajach. Choć większość z nich znajduje się w USA, mamy już spore doświadczenie w skalowaniu biznesu poza granicami tego kraju.
Marka Wendy’s weszła na rynek gruziński w 2013 r. Mamy tam świetnego partnera franczyzowego, który prowadzi 19 restauracji. Wciąż widzimy potencjał do rozwoju w tym regionie.
Jest wielu chętnych na prowadzenie franczyzy, ale podniesienie ręki nie gwarantuje jeszcze wybory. Szukamy partnerów, którzy wpisują się w wartości naszej firmy i mają doświadczenie w branży gastronomicznej. Od partnerów oczekujemy też doświadczenia w skalowaniu biznesu. Zależy nam na szybkim wzroście.
Wspieramy franczyzobiorców na każdym kroku. Zapewniamy silne zaplecze merytoryczne i szkolenia. W Anglii działa nasz zespół liczący 25 pracowników, którzy wspierają partnerów. Po podpisaniu umowy nie zostawiamy franczyzobiorców samych. Ich sukces to nasz sukces.
Kiedy pojawi się pierwszy lokal Wendy’s w Polsce?
Jak tylko znajdziemy odpowiednich franczyzobiorców. Zazwyczaj od podpisania umowy do otwarcia lokalu mija od 12 do 18 miesięcy. Pierwsze restauracje w Irlandii i Rumunii pojawią się w 2025 r.
Ile restauracji chcecie otworzyć w Polsce?
Ostatecznie zależy to od liczby franczyzobiorców, ale wierzymy, że istnieje potencjał na setki restauracji w całej Polsce.
Ile nowych miejsc pracy stworzycie? Ile osób pracuje w jednej restauracji Wendy’s?
Na razie nie możemy potwierdzić dokładnej liczby, ale w każdej restauracji w Wielkiej Brytanii pracuje od 30 do 50 osób. Do końca roku osiągniemy prawie 50 lokali w kraju, co oznacza zatrudnienie około 1,5 tys. osób.
Czym chcecie konkurować z obecnymi już na naszym rynku sieciami, takimi jak McDonald’s, Burger King, czy lokalny PasiBus?
Oferujemy produkty wysokiej jakości, które klienci kochają. Nasze kwadratowe hamburgery ze świeżej wołowiny, pikantne kanapki z kurczakiem i zimne desery Frosty to nasze główne atuty. W każdym kraju stawiamy także na lokalne innowacje. W Wielkiej Brytanii mamy specjalną kanapkę z bekonem, który sprowadzamy z Polski. Podobne podejście stosujemy na każdym rynku.
Jakie będą ceny tych produktów w Polsce?
Będą porównywalne do cen innych restauracji szybkiej obsługi. Naszym celem jest dostarczanie klientom wysokiej jakości jedzenia w przystępnej cenie. Więcej szczegółów ujawnimy bliżej wejścia na rynek.
Gdzie znajdziemy restauracje Wendy’s? Będziecie otwierać niezależne lokale, czy może wynajmować przestrzeń w galeriach handlowych?
W Wielkiej Brytanii zaczęliśmy od lokalizacji w centrach miast i przy głównych ulicach. W Polsce planujemy zarówno samodzielne restauracje, jak i punkty w centrach handlowych. Najwięcej potencjału widzimy w modelu drive-through. Stosujemy globalny standard Global Next Gen, który pozwala nam umieścić Wendy’s praktycznie wszędzie.
#WendysPolska #EkspansjaWendys #Franczyza #Restauracje #RynekEuropejski #LunchSpot #FastFood #HighQualityFood