Franczyza McDonald’s: Jak zostać właścicielem słynnej restauracji?
Restauracje McDonald’s są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych na świecie. Biznes ten można prowadzić w Polsce w modelu franczyzowym, jednak trzeba przygotować się na wysokie koszty początkowe. Przedstawiamy jak wygląda założenie własnego lokalu McDonald’s.
Obecnie McDonald’s posiada ponad 37 tys. lokali, które codziennie obsługują ponad 70 mln klientów. Są to zawrotne liczby, które wypracowała najpopularniejsza sieć restauracji na świecie. McDonald’s jest również potocznie nazywany Złotymi Łukami, ze względu na charakterystyczne logo. W Polsce przedsiębiorca może zdecydować się na prowadzenie biznesu pod znanym szyldem w modelu franczyzowym. Jednak należy mieć na uwadze wysokie koszty początkowe związane z otwarciem znanej restauracji.
Franczyza McDonald’s wiąże się zarówno z opłatami początkowymi jak i miesięcznymi. Wstępna opłata licencyjna to koszt 45 tys. dolarów. Franczyzobiorca powinien mieć na start minimum 2 mln zł, które zostają w całości przeznaczone na franczyzę restauracji. Ponadto, zaopatrzenie restauracji w produkty czy opakowania to kolejny koszt w wysokości około 70 tys. zł.
W artykule przedstawiamy wymagania, które musi spełnić przedsiębiorca planujący otwarcie biznesu wspólnie z McDonald’s.
Droga do franczyzy McDonald’s
McDonald’s w swoim modelu biznesowym stawia na franczyzobiorców. Jak podkreśla sama restauracja, twórcą najpopularniejszej kanapki Big Mac nie był wcale założyciel sieci lokali. Był nim franczyzobiorca, Jim Delligatti. Dlatego też McDonald’s poszukuje kandydatów z wykształceniem wyższym, doświadczeniem w zarządzaniu, a nawet gotowością do zmiany miejsca zamieszkania.
W zależności od zaangażowania kandydata na franczyzobiorcę, czas trwania rekrutacji może być różny. Przeciętnie zajmuje on aż 12 miesięcy, z czego około 9 miesięcy przechodzi szkolenia w restauracji. Zarówno spotkania z przedstawicielami restauracji jak i pierwszy, 3-dniowy kurs odbywają się w Warszawie. Następne, 9-miesięczne szkolenia są już prowadzone jak najbliżej miejsca zamieszkania franczyzobiorcy.
W pierwszym etapie franczyzy McDoland’s należy wypełnić formularz na stronie restauracji i przesłać dodatkowo CV oraz list motywacyjny. W przypadku braku tych dokumentów, zgłoszenie nie będzie rozpatrywane. Po zapoznaniu się z formularzem, kandydat może zostać zaproszony na pierwszą rozmowę z Działem Franczyzy w Warszawie. Na tym spotkaniu również jest zaplanowana weryfikacja środków finansowych potencjalnego franczyzobiorcy.
Drugi etap składa się z 3-dniowej praktyki odbywającej się w jednej z restauracji McDonald’s w Warszawie. Aby rozpocząć praktyki, należy podpisać umowę oraz uzyskać stosowne zaświadczenie sanitarno-epidemiologiczne dopuszczające do pracy w gastronomii. Następnie potencjalny franczyzobiorca przechodzi rozmowę kwalifikującą z dyrektorami McDonald’s Polska.
W przypadku zakwalifikowania do trzeciego etapu, kandydat przechodzi 9-miesięczne szkolenia w restauracji. Jest też zobowiązany do wpłaty kaucji w wysokości 5 tys. zł za udostępnienie materiałów szkoleniowych, która później zostaje zwrócona. Szkolenia polegają na przekazaniu wiedzy zarówno praktycznej jak i teoretycznej w prowadzeniu restauracji. Potencjalny franczyzobiorca musi być dostępny minimum 20 godzin tygodniowo. Szkolenie jest podzielone na 4 etapy:
- szkolenie stanowiskowe (szeregowy pracownik),
- szkolenie przygotowujące do prowadzenia zmian (manager niższego szczebla),
- szkolenie na managera średniego szczebla oraz asystenta kierownika zmiany,
- szkolenie dla kierowników restauracji.
Na koniec każdego z etapu przewidziany jest test kwalifikacyjny, a warunkiem ukończenia jest przejście wszystkich etapów. Następnie, franczyzobiorca otrzymuje ofertę podjęcia współpracy. Umowa określa położenie lokalu, czas jej trwania, wysokość wszystkich opłat, cenę wyposażenia oraz termin przejęcia restauracji. Ostatnim już etapem jest podpisanie umowy franczyzy oraz zarejestrowanie działalności gospodarczej.
Wymagania finansowe
Franczyza McDonald’s wiąże się oczywiście z kosztami na start. Można je podzielić na opłaty jednorazowe oraz miesięczne. Do opłat początkowych należą:
- środki własne w kwocie minimum 2 mln zł, które są w całości przeznaczone na franczyzę restauracji,
- opłata licencyjna w wysokości 45 tys. dolarów,
- zaopatrzenie restauracji w produkty, opakowania i środki czystości w wysokości około 70 tys. zł,
- koszty związane z uruchomieniem działalności gospodarczej i spełnieniem wymogów prawnych.
Do opłat miesięcznych należy zaliczyć koszty licencyjne, marketingowe oraz opłatę podstawową i procentową, tzw. rent. W wymaganiach finansowych podkreślono, że wydatki mogą być finansowane jedynie z dwóch źródeł. Środki własne muszą stanowić minimum 25%, natomiast kredyt bankowy może wynieść maksymalnie 75% całości. O kredyt do banku franczyzobiorca występuje we własnym imieniu, na podstawie umowy złożonej przez McDonald’s.
„Koszt zakupu wyposażenia restauracji wynosi średnio powyżej 4 500 000 zł. Cena nie jest wielkością stałą, ponieważ zależy od wielkości sprzedaży uzyskiwanej dotąd w restauracji – im większa sprzedaż, tym wyższa cena wyposażenia. Nasi franczyzobiorcy zobowiązani są również do reinwestycji w prowadzone przez siebie restauracje w przypadku wszelkich innowacji wprowadzanych przez korporację” – czytamy na stronie McDonald’s.
Na koniec należy pamiętać, że prowadzenie restauracji McDonald’s w modelu franczyzowym wiąże się z ryzykiem. Przedsiębiorca jest zobowiązany stosować się do ustalonych procedur i zasad.
Warto przeczytać:
- Własny sklep Żabka na wyciągnięcie ręki. Poznaj wymagania, aby zostać franczyzobiorcą znanej marki
- Franczyza Pijalni Wódki i Piwa z grupy Mex Polska. Co warto wiedzieć, jeżeli chcesz otworzyć własny biznes
#Franczyza #McDonalds #Biznes #Restauracja #KosztyFranczyzy #Inwestycje #Franczyzobiorca #ProwadzenieRestauracji #ZłoteŁuki #Gastronomia