Huawei Startup Challenge – Innowacje w Medtech

Według danych PARP, 13% polskich start-upów to podmioty z sektora medtech, które tworzą innowacje na rzecz zdrowia i wellbeingu. Od projektów opartych na metawersum i rozszerzonej rzeczywistości, po te dedykowane walce z uzależnieniami i stresem, polskie start-upy coraz częściej mają globalne ambicje. Najlepsze projekty mogą teraz zaistnieć i pozyskać finansowanie w konkursie Huawei Startup Challenge.
– Do konkursu zapraszamy wszystkie start-upy, małe i średnie przedsiębiorstwa, które mają już opracowany pomysł i szukają finansowania albo mają dopiero jakąś wstępną wizję – mówi Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska. – Za pierwsze, drugie i trzecie miejsce przewidziane są oczywiście nagrody finansowe. Dwie poprzednie edycje pokazały, że konkurs daje start-upom możliwość zaistnienia w przestrzeni medialnej i pozyskania finansowania oraz partnerów.
Huawei Startup Challenge to program wsparcia młodych innowatorów i start-upów pozytywnego wpływu, które tworzą technologie na rzecz realizacji celów zrównoważonego rozwoju ONZ. Trzecia edycja konkursu, organizowana we współpracy ze Startup Academy, skupia się na zdrowiu i innowacjach medycznych. Do konkursu można zgłaszać projekty z obszaru medtech, ukierunkowane na ochronę i poprawę zdrowia fizycznego i psychicznego.
„Tech for Better Health”
– Hasłem trzeciej edycji jest „Tech for Better Health”, czyli rozwiązywanie problemów dotyczących zdrowia. W obszarze medtech jest ogromny potencjał tworzenia nowych, przełomowych i skalowalnych globalnie technologii – mówi Alicja Tatarczuk, menedżerka ds. CSR w Huawei Polska.
Najbardziej innowacyjne polskie start-upy
Opublikowany w tym roku raport PARP („Top Disruptors in Healthcare”) prezentuje najbardziej innowacyjne polskie start-upy z branży medtech. Autorzy zidentyfikowali ok. 380 takich podmiotów, z których najwięcej działa w obszarze kardiologii, onkologii i neurologii.
– Obserwujemy technologie związane z rozszerzoną rzeczywistością, sztuczną inteligencją czy przetwarzaniem ogromnych zbiorów danych. Od czasu pandemii COVID-19, kiedy rozpoczęliśmy erę telemedycyny, potrzeba analizy i przetwarzania danych zyskała na znaczeniu – mówi Michał Misztal, prezes Startup Academy. – Jednocześnie rozkwitają aplikacje mobilne mające na celu poprawę dobrostanu psychicznego, wspierające terapię i walkę z depresją.
Wsparcie pracowników sektora medycznego
Oprócz technologii usprawniających leczenie, branża medtech skupia się na wsparciu pracowników sektora medycznego, profilaktyce zdrowotnej i wellbeingu pacjentów. Trend ten jest widoczny na globalnej skali. Według raportu Deloitte tylko 19% medycznych start-upów koncentruje się na leczeniu, a niemal połowa (46%) na profilaktyce i diagnozie.
Polskie start-upy podbijają rynek międzynarodowy
– W obszarze przedmedycznym obserwujemy polskie start-upy, które starają się skrócić ścieżkę dostępu do specjalistów. Chcą usprawnić proces przepływu informacji, diagnozy i leczenia – mówi Michał Misztal. – Mimo regulacyjnych obostrzeń, polskie start-upy medyczne radzą sobie zarówno na rodzimym rynku, jak i za granicą.
– Polskie start-upy medyczne już teraz podbijają zachodnie rynki. Niekiedy łatwiej jest im wejść na rynek niemiecki niż polski, który jest lepiej przygotowany pod względem regulacyjnym – dodaje prezes Startup Academy.
Wsparcie dla innowatorów
Z raportu PARP wynika, że polskie start-upy z branży medtech finansują się głównie ze środków własnych, wsparcia prywatnych inwestorów oraz funduszy krajowych i europejskich. Oprócz finansowania, potrzebują również doradztwa i kontaktów, by podbijać międzynarodowe rynki.
– Start-upy potrzebują wiedzy prawnej, szkoleń z zakresu ochrony własności intelektualnej czy komercjalizacji. Odpowiedzią na te potrzeby jest Huawei Startup Challenge, który oferuje wsparcie finansowe oraz bogaty pakiet promocyjny – mówi Alicja Tatarczuk.
Nagrody dla najlepszych start-upów
Huawei ufundował trzy nagrody pieniężne o łącznej wartości 200 tys. zł dla najlepszych start-upów. Zwycięzca otrzyma 100 tys. zł, a za drugie i trzecie miejsce przewidziane są odpowiednio 60 tys. i 40 tys. zł. Huawei Startup Challenge daje młodym spółkom możliwość dotarcia do inwestorów oraz zaistnienia na jednej z największych scen start-upowych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Polskie start-upy na arenie międzynarodowej
Do dwóch poprzednich edycji konkursu zgłosiło się ponad 200 obiecujących spółek. Część z nich odnosi już międzynarodowe sukcesy. – Start-up Wheelstair, który wygrał pierwszą edycję Huawei Startup Challenge, walczy teraz o globalną nagrodę na targach w Düsseldorfie. To dowód na to, że polskie start-upy zmieniają świat na lepsze – mówi Ryszard Hordyński.
Zgłoszenia do trzeciej edycji konkursu można wysyłać do 31 grudnia br. poprzez stronę www.huaweistartupchallenge.com. Pierwsza dwudziestka najbardziej innowacyjnych start-upów zostanie ogłoszona pod koniec stycznia 2023 roku. Wybierze ją kapituła złożona z przedstawicieli świata nauki, biznesu i ekspertów sfery publicznej.
– Huawei Startup Challenge stanowi dla nas lupę, przez którą widzimy, jak wielki potencjał drzemie w polskich innowatorach i jak z ich pomocą możemy budować siłę gospodarczą kraju – mówi menedżerka ds. CSR w Huawei Polska.
#HuaweiStartupChallenge #Medtech #Innowacje #PolskieStartUpy #Zdrowie #Technologia #ZrównoważonyRozwój #StartupAcademy #CSR #TechnologieMedyczne