By using this site, you agree to the Privacy Policy and Terms of Use.
Accept
Mambiz
  • Biznes
  • Pomysł na biznes
  • Startupy
  • Dotacje
  • Więcej
    • Sztuczna Inteligencja
Powiadomienia
  • HomeHome
  • Zapisane
  • Dla Ciebie
  • Historia Przeglądania
Personalizuj
MambizMambiz
Font ResizerAa
  • HomeHome
  • Zapisane
  • Dla Ciebie
  • Historia Przeglądania
Search
  • Biznes
  • Pomysł na biznes
  • Startupy
  • Dotacje
  • Więcej
    • Sztuczna Inteligencja

Top Stories

Explore the latest updated news!
Pilotaż centralnej e-rejestracji rozpoczęty: rewolucja w zapisach do lekarza

Pilotaż centralnej e-rejestracji rozpoczęty: rewolucja w zapisach do lekarza

Gdzie wyrzucić kartony, jajka i skorupki?

Gdzie wyrzucić kartony, jajka i skorupki?

Gdańsk: Obława za pijanym kierowcą

Gdańsk: Obława za pijanym kierowcą

Stay Connected

Find us on socials
248.1kFollowersPolubienia
61.1kFollowersFollow
165kSubscribersSubscribe
mambiz.pl 2024.
Mambiz > Blog > Biznes > Inwestycje portu Gdańsk zwiększą konkurencję
Biznes

Inwestycje portu Gdańsk zwiększą konkurencję

Opublikowane 26 lipca 2024
Udpstępnij
6 min czytania
Udpstępnij



Spis treści
Inwestycje w Porcie Gdańsk – Rozwój i PrzyszłośćBudowa T3 to ogromna inwestycja, warta ponad 1 mld zł. Co zmieni?Budowa terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, czyli T5, pod względem powierzchni będzie sporo mniejsza niż T3. Port zyska nową grupę ładunkową i przyczyni się do rozwoju energetyki wiatrowejW jaki sposób będzie on wykorzystywany?Jakie inwestycje są konieczne, żeby port mógł się dalej rozwijać?Przejęli państwo zarządzanie spółką w tym roku. W jakiej kondycji była spółka? W 2022 roku miała blisko 40-proc. rentowność netto. Jak było w 2023 roku?W 2022 roku zysk netto spółki wyniósł ok. 250 mln zł. Jest reinwestowany?



Inwestycje w Porcie Gdańsk – Rozwój i Przyszłość

Inwestycje w Porcie Gdańsk – Rozwój i Przyszłość

Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, odpowiada za pion organizacyjno-prawny, strategię i rozwój spółki.

Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, odpowiada za pion organizacyjno-prawny, strategię i rozwój spółki.

Fot.: DAWID LINKOWSKI / Materiały prasowe

Budowa T3 to ogromna inwestycja, warta ponad 1 mld zł. Co zmieni?

D.P.: Zmieni bardzo wiele. Już dziś Baltic Hub jest w stanie rocznie przeładowywać 3 mln TEU, czyli 20-stopowych jednostek ładunkowych. Wykorzystywany w przewozach kontener 20-stopowy to 1 TEU. Do Portu Gdańsk zawijają największe na świecie 400-metrowe statki kontenerowe mogące przewozić ponad 20 tys. TEU. To działa na wyobraźnię i pokazuje skalę przewozów morskich. Po uruchomieniu terminalu T3 zdolności przeładunkowe Baltic Hub zwiększą się z 3 do 4,5 mln TEU. Pierwsze instalacje dźwigowe mają wjechać na nowe place manewrowo-składowe jesienią tego roku, a cała inwestycja ma być oddana do użytku w przyszłym roku. Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się europejskim portem morskim ostatniej dekady. Pod względem przeładunków zajmujemy 9. miejsce w Europie, 7. w Unii Europejskiej i 2. w obszarze Morza Bałtyckiego. T3 wzmocni jeszcze bardziej naszą pozycję, jeżeli chodzi o przeładunki kontenerów.

Budowa terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, czyli T5, pod względem powierzchni będzie sporo mniejsza niż T3. Port zyska nową grupę ładunkową i przyczyni się do rozwoju energetyki wiatrowej

D.P.: To prawda, stajemy się bałtyckim centrum zielonej energii. Chcemy być zrównoważonym portem w niebieskiej i zielonej gospodarce – to nasz cel strategiczny. Terminal instalacyjny off-shore (T5) to kolejne ponad 20 ha nowej powierzchni lądowej. Inwestycja ma być dofinansowana ze środków UE. Komisja wyraziła już zgodę na rewizję KPO. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, uruchomienie terminalu nastąpi w roku 2027.

W jaki sposób będzie on wykorzystywany?

D.P.: To będzie miejsce składowania elementów morskich turbin wiatrowych, przeznaczonych do transportu w lokalizacje, w których będą budowane pierwsze w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej morskie farmy wiatrowe. T5 będzie istotnym terminalem dla statków instalacyjnych.

Alan Aleksandrowicz, wiceprezes ZMPG: Morska energetyka wiatrowa to jeden z głównych filarów polskiej transformacji energetycznej. A terminale instalacyjne będą kluczowe przy realizacji całego programu inwestycyjnego związanego z energetyką wiatrową na morzu. Docelowo system będą obsługiwać trzy takie terminale: w Gdańsku, Świnoujściu i na Bornholmie. Powstanie nowa gałąź przemysłu, która będzie obsługiwać offshore wind. Przypomnę tylko, że w Gdańsku na wyspie Ostrów trwa budowa pierwszej w Polsce fabryki morskich wież wiatrowych. Nowa inwestycja wpisuje się w koncepcję rozwoju Gdańska i Pomorza jako kluczowego ośrodka energetycznego kraju.

Alan Aleksandrowicz, wiceprezes ds. finansowych, odpowiada za finanse, ale także za pion bezpieczeństwa

Alan Aleksandrowicz, wiceprezes ds. finansowych, odpowiada za finanse, ale także za pion bezpieczeństwa

Fot.: DAWID LINKOWSKI / Materiały prasowe

Jakie inwestycje są konieczne, żeby port mógł się dalej rozwijać?

D.P.: Niezależnie od planów związanych z budową terminali, nie możemy zapominać o tym, jak ważna jest infrastruktura drogowo-kolejowa, prowadząca do Portu Gdańsk. Terminale, w tym Baltic Hub, znajdują się na wyspie w głębokowodnej części portu i korzystają z jednego mostu kolejowego. Potrzebujemy drugiego mostu, aby zapewnić konkurencyjność i bezpieczeństwo łańcucha dostaw. To ważne również w kontekście naszego bezpieczeństwa energetycznego i militarnego.

Krzysztof Kaczmarek, wiceprezes ZMPG: Gdy ponad dziesięć lat temu wybudowano w Gdańsku tunel pod Martwą Wisłą, obwodnicę południową i Trasę Sucharskiego, wszyscy byli przekonani, że w ten sposób zabezpieczono infrastrukturę na dziesiątki lat. Ale dynamiczny rozwój branży morskiej i naszego portu powoduje, że musimy rozbudowywać ją dalej, bo nie będzie w stanie obsłużyć rosnących potoków ładunków przeładowywanych w porcie. Unia Europejska w coraz mniejszym stopniu wspiera inwestycje stricte drogowe, ale wciąż możemy inwestować w kolej, która jest najbardziej ekologicznym i generującym najmniejszy ślad węglowy środkiem transportu. W tym kontekście ważna jest też inwestycja Gaz-Systemu, która powstanie na wodach Zatoki Gdańskiej do 2028 r. Myślę tu o pływającym terminalu LNG typu FSRU. To statek magazynujący LNG, czyli gaz w stanie ciekłym, i posiadający instalację zmieniającą surowiec z formy skroplonej na gazową. Z jednostki FSRU paliwo będzie następnie wtłaczane do sieci przesyłowej. Inwestycja ta pozwoli przyspieszyć odejście od wysokoemisyjnych źródeł energii.

Krzysztof Kaczmarek, wiceprezes ds. infrastruktury, odpowiada za infrastrukturę i za pion inwestycji.

Krzysztof Kaczmarek, wiceprezes ds. infrastruktury, odpowiada za infrastrukturę i za pion inwestycji.

Fot.: DAWID LINKOWSKI / Materiały prasowe

Przejęli państwo zarządzanie spółką w tym roku. W jakiej kondycji była spółka? W 2022 roku miała blisko 40-proc. rentowność netto. Jak było w 2023 roku?

A.A.: Wyniki finansowe portu nadal są bardzo dobre. W 2023 roku nasze przychody z działalności podstawowej wyniosły 553 mln zł. Na ten rok planujemy je na poziomie 625 mln zł. Rosną dzięki temu, że umożliwiamy naszym inwestorom i operatorom nowe inwestycje, realizujemy też inwestycje własne i cały czas komercjalizujemy wolne przestrzenie, które dotychczas komercjalizacji nie podlegały.

W 2022 roku zysk netto spółki wyniósł ok. 250 mln zł. Jest reinwestowany?

A.A.: Zysk zostaje w spółce i jest inwestowany w rozwój, co w konsekwencji cały czas powiększa nasze przychody. Czekają nas kolejne wielkie zmiany i związane z nimi inwestycje. Jeżeli chcemy gonić porty Europy Zachodniej czy chińskie, w których zachodzi rewolucja związana z cyfryzacją i automatyzacją, nie ma innego wyjścia. To jedyny sposób, żeby pozostać portem konkurencyjnym dla innych.

#PortGdańsk #Inwestycje #EnergetykaWiatrowa #BalticHub #TransformacjaEnergetyczna #TerminalLNG #InfrastrukturaDrogowa #TransportKolejowy #RozwójPortu


Polecane

Pilotaż centralnej e-rejestracji rozpoczęty: rewolucja w zapisach do lekarza
Pilotaż centralnej e-rejestracji rozpoczęty: rewolucja w zapisach do lekarza
Szybkie wiadomości
Gdzie wyrzucić kartony, jajka i skorupki?
Gdzie wyrzucić kartony, jajka i skorupki?
Biznes
Gdańsk: Obława za pijanym kierowcą
Gdańsk: Obława za pijanym kierowcą
Biznes
Nvidia najcenniejszą firmą, wyprzedza Apple
Nvidia najcenniejszą firmą, wyprzedza Apple
Biznes
Pierwsza włoska miejscowość przygotowana na tsunami
Pierwsza włoska miejscowość przygotowana na tsunami
Biznes
ZWYCIĘZCY 2. EDYCJI HR TECH CHANGER OGŁOSZENI
ZWYCIĘZCY 2. EDYCJI HR TECH CHANGER OGŁOSZENI
Biznes

Powiązane

Sprawdź więcej podobnych artykułów
Douglas – lider E-commerce w kategorii skincare
Biznes

Douglas – lider E-commerce w kategorii skincare

PFR wspiera rozwój nowych technologii
Biznes

PFR wspiera rozwój nowych technologii

Elon Musk zyskał 33 mld dolarów w jeden dzień
Biznes

Elon Musk zyskał 33 mld dolarów w jeden dzień

Poradnik: Ceny drewna kominkowego 2024. Co wiedzieć?
Biznes

Poradnik: Ceny drewna kominkowego 2024. Co wiedzieć?

Patowa sytuacja Boeinga: odrzucone porozumienie płacowe
Biznes

Patowa sytuacja Boeinga: odrzucone porozumienie płacowe

Wuefista oskarżony o molestowanie uczennic od lat.
Biznes

Wuefista oskarżony o molestowanie uczennic od lat.

NCBR: Nabór do konkursu Seal of Excellence
Biznes

NCBR: Nabór do konkursu Seal of Excellence

Start-upy w Polsce znowu rosną
Biznes

Start-upy w Polsce znowu rosną

Pokaż więcej
Mambiz
[optin-cat id=3478]

Bądź na bieżąco

  • Mój Kanał
  • Zapisane
  • Historia
  • Zapisane

Skontaktuj się

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kategorie:
  • Biznes
  • Szybkie wiadomości
  • Startupy
  • Pomysł na biznes
  • Dotacje
  • Sztuczna Inteligencja

mambiz.pl 2024.