By using this site, you agree to the Privacy Policy and Terms of Use.
Accept
Mambiz
  • Biznes
  • Pomysł na biznes
  • Startupy
  • Dotacje
  • Więcej
    • Sztuczna Inteligencja
Powiadomienia
  • HomeHome
  • Zapisane
  • Dla Ciebie
  • Historia Przeglądania
Personalizuj
MambizMambiz
Font ResizerAa
  • HomeHome
  • Zapisane
  • Dla Ciebie
  • Historia Przeglądania
Search
  • Biznes
  • Pomysł na biznes
  • Startupy
  • Dotacje
  • Więcej
    • Sztuczna Inteligencja

Top Stories

Explore the latest updated news!
Pilotaż centralnej e-rejestracji rozpoczęty: rewolucja w zapisach do lekarza

Pilotaż centralnej e-rejestracji rozpoczęty: rewolucja w zapisach do lekarza

Gdzie wyrzucić kartony, jajka i skorupki?

Gdzie wyrzucić kartony, jajka i skorupki?

Gdańsk: Obława za pijanym kierowcą

Gdańsk: Obława za pijanym kierowcą

Stay Connected

Find us on socials
248.1kFollowersPolubienia
61.1kFollowersFollow
165kSubscribersSubscribe
mambiz.pl 2024.
Mambiz > Blog > Biznes > Bizuu: Siostry z Poznania szyją stroje na Igrzyska
Biznes

Bizuu: Siostry z Poznania szyją stroje na Igrzyska

Opublikowane 28 lipca 2024 1
Udpstępnij
12 min czytania
Udpstępnij



Spis treści
Igrzyska Olimpijskie w Paryżu: Najlepiej Ubrana Reprezentacja w HistoriiPremiera Kolekcji: Moda Przedwojenna i Polskie SymboleParyż 2024: Bizuu, Moda jak Zew KrwiBizuu: Moda Premium z PoznaniaIgrzyska w Paryżu to Nie Jedyne Osiągnięcie Bizuu: Pomogły Gwiazdy i CelebrytkiBańka Wysokiej ModyChwali Konkurencja i Inwestorzy



Styl i Moda na Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu

Igrzyska Olimpijskie w Paryżu: Najlepiej Ubrana Reprezentacja w Historii

Na zaprojektowanie i przygotowanie prototypów pięciu sylwetek – w tym trzech damskich i dwóch męskich – czasu miały niewiele, bo raptem parę miesięcy. Radosław Piesiewicz, prezes PKOl, od początku jednak nie miał wątpliwości, że zespół Bizuu doskonale sobie poradzi.

– Jestem przekonany, że Olimpijska Reprezentacja Polski będzie najlepiej ubraną reprezentacją w historii. Marka Bizuu to połączenie elegancji, wyszukanych wzorów, niezwykłego wyczucia stylu oraz wykorzystania wysokiej jakości materiałów. A siostry Zuzanna Wachowiak i Blanka Jordan wielokrotnie udowodniły, że potrafią zaproponować niebanalne ubrania dostosowane do każdej sylwetki – ocenił prezes PKOl.

Premiera Kolekcji: Moda Przedwojenna i Polskie Symbole

Premiera kolekcji odbyła się 19 kwietnia w Centrum Olimpijskim w Warszawie. Ubrania, przy tworzeniu których projektanci marki inspirowali się głównie modą przedwojenną, a także typowo polskimi symbolami i motywami, trafią do około 300 olimpijczyków i 150 paraolimpijczyków. Kolekcja olimpijska już teraz jest dostępna w przedsprzedaży na stronie marki, dokładając swoją cegiełkę do stale rosnących przychodów netto Bizuu, które w 2023 r. wyniosły 24,5 mln zł, versus 20 mln zł w 2022 r.

W kolekcji olimpijskiej projektanci BIZUU wykorzystali specjalnie stworzony na tę okazję print: kompozycję polskich roślin i kwiatów, takich jak żyto, jeżyny, maki czy chabry. Tło tworzą rozety koronki.

W kolekcji olimpijskiej projektanci BIZUU wykorzystali specjalnie stworzony na tę okazję print: kompozycję polskich roślin i kwiatów, takich jak żyto, jeżyny, maki czy chabry. Tło tworzą rozety koronki.

Fot.: Materiały prasowe

Paryż 2024: Bizuu, Moda jak Zew Krwi

Zuzanna Wachowiak i Blanka Jordan to siostry z Poznania. Pierwsza jest z wykształcenia architektką wnętrz, druga – prawniczką. Ich bardzo solidne zawody przegrały jednak z potrzebą tworzenia mody, która – jak zgodnie podkreślają – od zawsze była dla nich ważna.

Jeszcze w dzieciństwie chodziły z mamą do krawcowej, a w ich rodzinie krążą opowieści o tym, jak dziadek, szewc, uszył dla mamy różowe kozaczki.

Koniec „ery piesków i kotków”. Te firmy pokazały, jak podbić social media

Włoski epizod, podczas którego Blanka przez prawie dwa lata studiowała w Bolonii, czując się wśród kochających modę Włochów jak ryba w wodzie, tylko upewnił ją w przekonaniu, że ubrania są jej wielką pasją. Z tego czasu pozostał jej zeszyt z kolekcją, która ostatecznie nigdy nie powstała. Rysowała ją, ucząc się prawa administracyjnego. Projekty trafiły do szuflady, a Blanka, po ukończeniu studiów, na aplikację radcowską. Niedługo potem została mamą.

– Kiedy Zuzanna odwiedzała mnie na macierzyńskim, długo rozmawiałyśmy o tym, że skoro zawsze projektowałyśmy dla siebie i obie uwielbiamy modę, powinnyśmy spróbować stworzyć coś komercyjnego – wspomina Blanka, przy okazji żartując, że wprawdzie ich firma nie powstała w garażu, tylko w dużym pokoju, na kanapie, za to od razu z wielkimi planami: siostry od początku wiedziały, że chcą stworzyć całą sieć butików i mieć markę rozpoznawalną nie tylko w Polsce, ale i za granicą.

– Zawsze wychodziłyśmy z założenia, że ubranie potrafi dodać pewności siebie, ośmielić, sprawić, że będziemy czuli się zdecydowanie lepiej. I właśnie taką modę chciałyśmy tworzyć – opowiada Zuzanna.

Bizuu: Moda Premium z Poznania

Był 2010 rok, gdy wymyśliły markę Bizuu (akronim od ich imion, którym nazywali je rodzice, brzmiący trochę jak po francusku buziak: „bizou”). Premierowa kolekcja składała się z 10 sukienek, które pokazały koleżankom i przyjaciółkom. Ubrania szybko się rozeszły. Pierwszym nieformalnym inwestorem firmy był mąż Blanki, który wsparł je kwotą 6 tys. zł na rozruch. Wszystko było dokładnie policzone – jak to w poznańskiej rodzinie. Niedługo potem otworzyły swój pierwszy butik: na kilkunastometrowej, przerobionej części korytarza w Starym Browarze w Poznaniu, zaprojektowany przez Zuzannę. Wykalkulowały sobie, że aby się utrzymać, muszą sprzedać 15 sukienek w miesiącu. Szybko się jednak okazało, że nie doceniły własnych możliwości i taki obrót zrobiły już pierwszego dnia. I to bez żadnej reklamy. Ta przyszła trochę później, gdy Blanka znalazła pracę stylistki w telewizji śniadaniowej, gdzie poznała sporo gwiazd. Jedną z nich była Agnieszka Woźniak-Starak.

– Zapytałam kiedyś Agnieszkę, czy nie zechciałaby wybrać dla siebie na nadchodzące eventy jednej z sukienek, które zaprojektowałyśmy z Zuzą. I pamiętam jak dziś, jak Agnieszka wybrała kremową, rozkloszowaną sukienkę wykończoną czarną lamówką, w której pojawiła się na pokazie Macieja Zienia. Jeden z magazynów lifestyle’owych nie tylko podpisał zdjęcie naszą marką, ale jeszcze określił kreację mianem „hit” – wspomina Blanka.

Igrzyska w Paryżu to Nie Jedyne Osiągnięcie Bizuu: Pomogły Gwiazdy i Celebrytki

Potem sprawy potoczyły się szybko – duet Bizuu zaproszono na kanapę Dzień Dobry TVN. Po emisji rozdzwoniły się telefony i posypały zamówienia. Zarobione na nich pieniądze posłużyły do otwarcia kolejnego butiku, tym razem przy Koszykowej w Warszawie.

– Ustaliłyśmy wtedy, że jedna z nas przeniesie się na pół roku do stolicy. Padło na mnie, bo nie miałam jeszcze dzieci. I tak zostałam już dwunasty rok – mówi Zuzanna, która po latach skupiania się wyłącznie na firmie niedawno została mamą. Z kolei Blanka pozostała w Poznaniu, gdzie mieści się główne biuro firmy, zatrudniającej już około 70 osób. W kolejnych latach – aż do pandemii – regularnie otwierały nowe butiki: jeszcze jeden w Poznaniu, potem w Katowicach i na Pomorzu. W sumie powstało ich siedem, ale czas lockdownów przetrwały tylko cztery, które zgodnie z zasadą, że co cię nie zabije, to cię wzmocni, do dzisiaj dobrze sobie radzą.

30 mln zł wyniosły dochody  brutto Bizuu za 2023 rok, przy rentowności na poziomie około 10 proc.

30 mln zł wyniosły dochody brutto Bizuu za 2023 rok, przy rentowności na poziomie około 10 proc.

Fot.: Materiały prasowe

Nie tylko współpraca z gwiazdami, takimi jak Małgorzata Socha, Katarzyna Zielińska, Anna Mucha czy Weronika Książkiewicz, wyniosła markę Bizuu na wyżyny. W rozwoju pomogło także to, że w odpowiednim momencie – jeszcze przed pandemią – siostry mocno postawiły na e-commerce, od 2013 roku konsekwentnie rozwijając i unowocześniając swój e-sklep. Efekt? O ile przed pandemią przychody z tego kanału stanowiły około 30 proc. w torcie (pozostałe 70 proc. dawały butiki), o tyle obecnie to już ponad 60 proc. sprzedaży.

Bańka Wysokiej Mody

Dziś kanał online jest dla Bizuu główną nogą biznesową, a każdego dnia pojawiają się w nim setki zamówień. Przychodzą nie tylko z ich własnego sklepu, ale także z e-butików multibrandowych, a od zeszłego roku także z Zalando. Ubrania z metką Bizuu są też dostępne w partnerskich butikach stacjonarnych, m.in. na Krupówkach w Zakopanem.

Produkcja od początku odbywa się w Polsce, choć Blanka Jordan przyznaje, że współpraca z polskimi szwalniami staje się coraz bardziej wymagająca.

– W Polsce działa coraz mniej szwalni, które zamykają się przez wysokie koszty szycia, głównie ceny energii elektrycznej i braki kadrowe. Przez dekadę urośliśmy z małej marki do takiej, która produkuje w setkach lub tysiącach sztuk per model. Musimy więc szukać alternatyw w momencie, kiedy chcemy rozwijać sprzedaż i zdolności produkcyjne – mówi Blanka.

Skokiem do przodu, który pomoże marce w rozwoju, jest na pewno współpraca z Polskim Komitetem Olimpijskim, dzięki której Bizuu ma szansę zmienić postrzeganie własnej marki z typowego brandu premium na wciąż jakościowy, ale bardziej przystępny.

– Jako marka modowa żyłyśmy odrobinę w bańce tzw. wysokiej mody. W tym wypadku mogłyśmy wyjść poza granice tej bańki i stworzyć nową, zupełnie inną jakość. Nie każdy interesuje się branżą fashion, ale już sportem i igrzyskami olimpijskimi – prawie wszyscy. Mamy nadzieję, że dzięki tej kolekcji zwiększy się nasza globalna rozpoznawalność i wejdziemy do mainstreamu. To był nasz cel od samego początku – twierdzi Zuzanna.

Chwali Konkurencja i Inwestorzy

Konsekwentną koncentrację na celach, a także ciężką pracę i pasję założycielek Bizuu dostrzega i chwali Tomasz Ciąpała, szef spółki G8, do której należą modowe marki Lancerto i Próchnik 1948.

– Mam bardzo dużo szacunku i uznania dla twórczyń marki Bizuu, która osiąga zauważalną skalę i konsekwentnie rozwija swoją działalność od 2011 roku. Posiadanie własnej marki odzieżowej to marzenie wielu osób, stąd na rynku działa kilkaset takich podmiotów, a każdego roku powstają kolejne. Niestety, większość z nich nie utrzyma się na rynku dłużej niż dwa sezony. Oprócz strony kreatywnej, która jest zwykle najciekawsza, taki biznes jak każdy inny wymaga bardzo dużej dyscypliny i zaangażowania operacyjnego – twierdzi Ciąpała, który sam odniósł na tym rynku sukces i doskonale zna jego tajniki, np. to, że trzeba równocześnie rozwijać kosztowne kanały dystrybucji, umiejętnie zarządzać kapitałem obrotowym, dbać o zespół czy o obszar IT.

– Polskim markom odzieżowym bardzo trudno osiąga się przewagi konkurencyjne, więc poza samym produktem i brandingiem wymagana jest tytaniczna praca i koncentracja. Każdy kolejny sezon jest szansą, ale może być też początkiem kłopotów, chociażby z płynnością finansową – twierdzi szef G8.

Siostry mają świadomość, jak wiele wyzwań czeka na nie w branży, dlatego od początku starają się działać tak, aby przewidywać ryzyka i zawczasu reagować.

– Branża odzieżowa bardzo się zmienia. Pandemia z jednej strony była dobra dla rozwoju kanału online, ale z drugiej zaburzyła cały nasz łańcuch produkcyjny, bo brakuje włókien potrzebnych, aby stworzyć daną tkaninę. Bywa, że użyte w kolekcji tkaniny nagle przestają być dostępne i trzeba wycofywać konkretne modele. Te problemy martwią nas, bo staramy się zawsze patrzeć trzy kroki do przodu na ewentualne zagrożenia dla biznesu – tłumaczy Blanka.

W przyszłość siostry patrzą jednak optymistycznie, szczególnie że firma stale zwiększa przychody i poprawia rentowność (w 2023 r. wyniosła około 10 proc.). Chcą także zbudować stabilną nogę sprzedażową z akcesoriów.

– Moda jest o tyle trudna, że co sezon jest nowa kolekcja, nowe kroje, modele. To tak, jakby co sezon tworzyć nową firmę i jej produkty. Rozbudowując akcesoria, chcemy więc zapewnić sobie trochę oddechu od zmienności, jaka cechuje modę – mówi Blanka.

#IgrzyskaOlimpijskie #Paryż2024 #Bizuu #ModaPolska #ModaPremium #PKOl #ReprezentacjaPolski #Olimpiada #Styl #HistoriaMody


Polecane

Pilotaż centralnej e-rejestracji rozpoczęty: rewolucja w zapisach do lekarza
Pilotaż centralnej e-rejestracji rozpoczęty: rewolucja w zapisach do lekarza
Szybkie wiadomości
Gdzie wyrzucić kartony, jajka i skorupki?
Gdzie wyrzucić kartony, jajka i skorupki?
Biznes
Gdańsk: Obława za pijanym kierowcą
Gdańsk: Obława za pijanym kierowcą
Biznes
Nvidia najcenniejszą firmą, wyprzedza Apple
Nvidia najcenniejszą firmą, wyprzedza Apple
Biznes
Pierwsza włoska miejscowość przygotowana na tsunami
Pierwsza włoska miejscowość przygotowana na tsunami
Biznes
ZWYCIĘZCY 2. EDYCJI HR TECH CHANGER OGŁOSZENI
ZWYCIĘZCY 2. EDYCJI HR TECH CHANGER OGŁOSZENI
Biznes

Powiązane

Sprawdź więcej podobnych artykułów
Douglas – lider E-commerce w kategorii skincare
Biznes

Douglas – lider E-commerce w kategorii skincare

PFR wspiera rozwój nowych technologii
Biznes

PFR wspiera rozwój nowych technologii

Elon Musk zyskał 33 mld dolarów w jeden dzień
Biznes

Elon Musk zyskał 33 mld dolarów w jeden dzień

Poradnik: Ceny drewna kominkowego 2024. Co wiedzieć?
Biznes

Poradnik: Ceny drewna kominkowego 2024. Co wiedzieć?

Patowa sytuacja Boeinga: odrzucone porozumienie płacowe
Biznes

Patowa sytuacja Boeinga: odrzucone porozumienie płacowe

Wuefista oskarżony o molestowanie uczennic od lat.
Biznes

Wuefista oskarżony o molestowanie uczennic od lat.

NCBR: Nabór do konkursu Seal of Excellence
Biznes

NCBR: Nabór do konkursu Seal of Excellence

Start-upy w Polsce znowu rosną
Biznes

Start-upy w Polsce znowu rosną

Pokaż więcej
Mambiz
[optin-cat id=3478]

Bądź na bieżąco

  • Mój Kanał
  • Zapisane
  • Historia
  • Zapisane

Skontaktuj się

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kategorie:
  • Biznes
  • Szybkie wiadomości
  • Startupy
  • Pomysł na biznes
  • Dotacje
  • Sztuczna Inteligencja

mambiz.pl 2024.