Eko-Okna vs Oknoplast: Polska Stolarka Otworowa na Zakręcie?
Plotki pojawiły się, gdy do internetu wyciekło nagranie wideo, które „Forbes” opublikował jako jeden z pierwszych. Nagrane przez właściciela wiadomości skierowane do pracowników sugerowały, że jeden z największych producentów okien w Polsce – Eko-Okna – znalazł się w trudnej sytuacji. Banki wstrzymały finansowanie, co spowodowało opóźnienia w wypłatach. Mateusz Kłosek poinformował m.in. o spadku obrotów na poziomie 30 procent w pierwszym półroczu. „Firma znajduje się w niekorzystnej sytuacji związanej z obciążeniami, nowymi inwestycjami, brakiem pracowników, niezadowoleniem załogi, spiętrzeniem płatności. Mimo to zamierzamy realizować wypłaty oraz premie zgodnie z ustaleniami” – mówi Mateusz Kłosek w nagraniu.
Komentarze Ekspertów: Przetrwają Najsilniejsi
Maciej Loos, współwłaściciel Q4 Windows, w rozmowie z „Forbesem” ocenił sytuację. „Z jednej strony, Eko-Okna to organizacja 'too big to fail’. W sytuacji dramatycznej znajdzie się podmiot zainteresowany przejęciem i ratowaniem go. Możliwe, że dla całej branży odejście od polityki walki poprzez niskie ceny byłoby pozytywne” – dodał.
Przedstawiciel innej firmy z branży, prosił o niepodawanie nazwiska, nie wierzy w potencjalne przejęcie. „Eko-Okna mają problemy z pracownikami, ale brakuje ich na rynku ogólnie. To nie jest powód, aby pozbywać się zakładu” – tłumaczy.
Oknoplast za Mały, żeby „Zjeść” Eko-Okna? Mikołaj Placek Komentuje
Gdyby doszło do transakcji, mniejszy podmiot połykałby większego. Według rankingu Dun & Bradstreet, w 2022 roku Eko-Okna operowały na 40 zagranicznych rynkach, a ich przychody przekroczyły 4,6 mld zł. Przychody Oknoplastu wynosiły nieco powyżej 1,2 mld zł.
Firma zbadała, z czym Niemcom kojarzy się Polska. Okna znalazły się na 3. miejscu – za papieżem i Zbigniewem Bońkiem.
Fot.: Materiały prasowe
Mikołaj Placek, prezes Oknoplastu, mówi: „Na ten moment nie jesteśmy zainteresowani przejmowaniem spółek z branży stolarki otworowej w Polsce. Pozyskaliśmy ogromne know-how, przejmując hiszpańskiego lidera rynku okien PVC, grupę Ampuero, dlatego nie wykluczamy kolejnych podobnych działań”.
Zakup hiszpańskiej marki Hermet10 i wejście na nowe rynki zwiększyły rentowność firmy do poziomu 14 procent brutto. W tym roku Oknoplast celuje w 2 miliardy złotych przychodu.
Polscy Giganci Okienni Podbijają UE. Pomaga Zielony Ład
Cztery zakłady produkcyjne dostarczają towar do 3500 partnerów handlowych w dwudziestu krajach Europy i USA. Na eksport trafia 88 procent produkcji sześciu brandów: Oknoplast, WnD, Aluhaus, Hermet10, Catadi, SKYVI.
Mikołaj Placek podkreśla, że UE ma perspektywiczne rynki z uwagi na regulacje dotyczące zmniejszenia emisji CO2. W ramach Zielonego Ładu szacuje się, że do renowacji trafi 35 mln budynków. Centrum Analiz Branżowych przewiduje, że roczna sprzedaż okien w Europie osiągnie poziom nawet 200 mln sztuk.
– W wielu krajach wdrażane są programy dotacyjne, które zachęcają konsumentów do wymiany okien. Dzięki takim programom nasze produkty świetnie się sprzedają we Włoszech – mówi Placek.
Koniec Dekoniunktury?
Branża odczuwa trudności od pandemii, kiedy zerwano łańcuchy dostaw. Mikołaj Placek wspomina, że zarządzanie w tym czasie było spontaniczne. Sytuacja ekonomiczna w Polsce, wysoka inflacja i rosnące ceny surowców przełożyły się na spadek liczby budów.
– Okres pandemii był trudny dla branży. Drastyczne przestoje w sprzedaży, losowa niedostępność kadry, konieczność adaptacji procesów do wymogów zdrowotnych. 2022 rok był rekordowy, ale nagła zmiana w 2023 roku przyniosła czarne chmury – mówi Maciej Loos z Q4 Windows.
Michał Modrzejewski z Allianz Trade zauważa, że Polska jest największym eksporterem okien w UE. Prognozy przewidują, że rok 2024 może być gorszy, choć dynamika spadków w Niemczech spowalnia.
– Branża zaczęła się odbijać „popandemicznie” już w drugiej połowie 2020 roku. Firmy zainwestowały w skalę produkcji lub automatyzację – zaznacza Modrzejewski.
„Lider nie jest od zarządzania pracownikami, tylko od pokazania kierunku”
Dotychczas sukces branży opierał się na niskich kosztach siły roboczej, a produkcja była mniej zautomatyzowana. Średnia liczba robotów w polskich fabrykach jest sześciokrotnie niższa niż w krajach OECD.
Mikołaj Placek zarządza międzynarodową firmą, myśląc o innowacjach. Wstaje o 5 rano, aby mieć czas na rozważania. Wprowadził współpracę z prestiżowymi klubami sportowymi oraz personalizowane produkty, co zwiększyło lojalność klientów.
Chcieliśmy zmienić ofertę branży, zamiast niskiej ceny zaoferować najwyższą jakość – deklaruje Mikołaj Placek, szef Oknoplastu.
Fot.: Materiały prasowe
Historia Oknoplastu. W latach 90. Wystarczyło „Zacząć”
Założony w 1994 roku Oknoplast przetrwał dziki kapitalizm lat 90. Wówczas wystarczyło zacząć. Lata 90. nie wymagały profesjonalizmu, a popyt przewyższał podaż. Produkty nie musiały spełniać norm. Polacy szybko zmęczyli się kiepskiej jakości oknami. – Trochę się do tego przyczyniliśmy, chcieliśmy zmienić branżę – mówi prezes Oknoplastu.
Adam, ojciec obecnego prezesa, skorzystał z możliwości wejścia na zachodnie rynki po wstąpieniu Polski do UE. Skoncentrował się na trudniejszych, bardziej dojrzałych rynkach, jak Niemcy.
– Chcieliśmy pokazać Europie, że polskie firmy mogą zdobywać zachodnie rynki – wspomina Mikołaj Placek, który zajmował się marketingiem i sprzedażą.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo.
Z czym w Europie Kojarzyła się Polska? Okna za Papieżem i Zbigniewem Bońkiem
Kiedy firma zleciła badania, z czym kojarzy się Polska, polskie okna znalazły się na trzecim miejscu: za papieżem i Zbigniewem Bońkiem. Wtedy Adam postanowił oddać stery firmy synowi. Proces sukcesji trwał dekadę – Mikołaj zaczął jako 18-latek na produkcji, przeszedł przez logistykę i marketing.
– Nie chciałem, aby Mikołaj bez odpowiedniego przygotowania objął moje stanowisko – zdradza senior. – Mikołaj nie miał taryfy ulgowej, wymagałem od niego tego, co od innych pracowników. Karierę budował krok po kroku, poznając firmę od podszewki – dodaje założyciel Oknoplastu.
Mikołaj potwierdza, że bardzo chciał wejść w buty ojca i pokazać, że poradzi sobie co najmniej tak dobrze. Jego ambicja: więcej, lepiej, skuteczniej.
Podsumowanie
Stolarka otworowa to nasz eksportowy hit, a Oknoplast jest jednym z kluczowych polskich producentów okien. Pojawiły się plotki, że może przejąć większego konkurenta – Elżbieta Glapiak
#EkoOkna #Oknoplast #PolskaStolarka #ProdukcjaOkien #ZielonyŁad #Inwestycje #Eksport