Rywalizacja na rynku pojazdów autonomicznych przyspiesza. Jednym z liderów branży chce być chiński WeRide, którego rozwiązania dostępne są już na czterech światowych rynkach.
Technologia stosowana w pojazdach autonomicznych znacząco przyspiesza za sprawą sztucznej inteligencji. Jej rozwiązania ułatwiają możliwości uczenia maszynowego, stosowane w branży. Sebastian Yee, dyrektor WeRide ds. rozwoju biznesu w Singapurze wskazuje w rozmowie z CNBC branże dostaw logistycznych i transportu odpadów jako kierunki, w których rozwijanie najmocniej angażuje się sztuczną inteligencję. To także jedne z obszarów, których rozwiązania opracowuje firma WeRide.
Uber chce dotrzeć do klientów offline. Pomogą w tym uberomaty
Przewaga WeRide
Firma WeRide została założona w 2017 roku. Opracowuje szereg technologii autonomicznej jazdy. Najbardziej zaawansowaną z nich jest ta, w której pojazd porusza się samodzielnie, ale ze względów bezpieczeństwa jest nadzorowany przez kierowcę. Przez 7 lat swojego funkcjonowania w WeRide inwestowali globalni gracze rynku motoryzacyjnego, tacy jak np. Renault, Nissan czy Mitsubishi.
Przewagą nad konkurentami jest fakt, że WeRide posiada zezwolenia na działalność związaną z autonomicznymi pojazdami na czterech rynkach: w USA, Chinach, Singapurze i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Większość rywali funkcjonuje jedynie w jednym lub dwóch krajach.
Przykłady rozwiązań
Najnowszym działaniem WeRide są testy bezpieczeństwa „Robosweeperów” w Singapurze. To pojazdy autonomiczne, które mogą wykonywać różnorodne zadania sanitarne. Ich przykłady to zamiatanie dróg, dezynfekcja, czy rozpylanie wody. Dzięki sztucznej inteligencji potrafią same omijać pieszych i przeszkody.
W czerwcu uruchomiono także w Singapurze autonomiczny publiczny autobus wahadłowy. Ze względów bezpieczeństwa posiada on jednak kierowcę, który nadzoruje jazdę.
WeRide firmą międzynarodową
Yee, który ze względu na zasięg działania, sam określa WeRide jako firmę międzynarodową, mówi CNBC o dalszych planach rozwoju. Należy do nich próba zaistnienia na rynkach europejskich i w Japonii. Firma prezentowała w tym celu swoje rozwiązania między innymi podczas tenisowego French Open w Paryżu. Dodatkowo złożyła wniosek o pierwszą ofertę publiczną na Nasdaq. Eksperci szacują, że może być to największa oferta publiczna w USA chińskiej firmy od 2021 roku.
Źródło grafiki: WeRide
Dobre wieści dla startupu Nuro. Znów może testować swój autonomiczny pojazd dostawczy