Amazon Prime w Polsce – Ciekawostki i Korzyści
Grzegorz Kubera, Business Insider Polska: Polacy nie znają jeszcze tak dobrze programu Amazon Prime, jak ma to miejsce w Stanach Zjednoczonych. Czy w naszym kraju również ma to być tak istotny projekt dla Amazona?
Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, country leader w Amazon.pl: Program Prime obejmuje szybką i bezpłatną dostawę milionów produktów ze sklepu Amazon.pl, unikalne okazje oraz jakościową rozrywkę, a my skupiamy się na tym, by ta oferta była coraz bardziej atrakcyjna.
Amazon uruchomił Prime w Stanach Zjednoczonych z myślą o zlikwidowaniu kluczowej trudności, z jaką mierzyli się konsumenci kupujący online – zbyt długiego czasu wysyłki i dostawy. Prime zaprojektowano, by znieść tę barierę. Od tamtej chwili program znacznie ewoluował, wzbogacając doświadczenia klientów o liczne korzyści i okazje.
W ciągu ostatniego roku klienci Amazona zaoszczędzili globalnie, dzięki specjalnym promocjom, prawie 24 mld dol. – przy czym członkowie Prime cieszyli się zdecydowaną większością tej puli.
Czytaj także w BUSINESS INSIDER
W Polsce użytkownicy Prime mogli skorzystać 16 i 17 lipca z tysięcy okazji podczas Amazon Prime Day. Globalnie tegoroczny Prime Day okazał się rekordowy: klienci Prime skorzystali z milionów okazji i kupili więcej produktów niż podczas jakiegokolwiek poprzedniego Prime Day. Poza wzrostem sprzedaży widzimy też znaczący wzrost rejestracji klientów Prime w tygodniach poprzedzających Prime Day, z milionami nowych członków na całym świecie. Cieszy nas też dobry wynik sprzedaży niezależnych sprzedawców, którzy pomagają w tworzeniu tak szerokiego wyboru produktów Amazon – w większości są to małe i średnie firmy, które sprzedały ponad 200 mln przedmiotów w trakcie Prime Day.
W Polsce Prime Day odbył się w tym roku już po raz trzeci, a wśród najpopularniejszych produktów wybieranych przez klientów znalazła się przede wszystkim elektronika. Do koszyków klientów w Polsce podczas Prime Day trafiały też kosmetyki i produkty codziennego użytku, m.in. żele pod prysznic i szampony, tabletki do zmywarki, pieluchy czy proszki do prania.
Czyli sklepy nieco obniżają marżę, pozwalając na zakup wielu popularnych produktów taniej. Czy są jeszcze inne korzyści dla klientów?
W Polsce członkowie programu Prime mogą korzystać z nielimitowanych, szybkich i bezpłatnych dostaw milionów produktów — bez minimalnej wartości zamówienia, a także bogatego katalogu nagradzanych filmów i seriali dostępnych w Prime Video, bezpłatnych gier wideo z Prime Gaming oraz unikalnych okazji Prime dostępnych przez cały rok.
W czerwcu wprowadziliśmy także najnowszą usługę dla klientów Prime – Luna. To platforma gier w chmurze, dostępna teraz także w Polsce. Dzięki niej gracze mają dostęp do wielu wysokiej jakości gier, bez konieczności posiadania drogiego sprzętu czy mierzenia się z długim czasem pobierania.
Każdy może wypróbować Prime, zapisując się na bezpłatny, 30-dniowy okres próbny.
A później ile trzeba płacić za dostęp do Prime?
Subskrypcja jest następnie dostępna za 49 zł rocznie lub 10,99 zł miesięcznie.
Różnice w korzystaniu z Amazon Prime na różnych rynkach
Jakie różnice w korzystaniu z Amazon Prime można zaobserwować w innych krajach, zwłaszcza w Polsce, w porównaniu do bardziej rozwiniętych rynków jak USA?
Z Amazon Prime korzysta obecnie ponad 200 mln klientów na całym świecie, a szybka i darmowa dostawa jest najważniejszym elementem przyciągającym nowe osoby do programu. Z drugiej strony członkowie Prime wybierają program także ze względu na Prime Video czy Prime Gaming. Użytkownicy często zaczynają od zakupów, ale zostają „na dłużej” właśnie dla rozrywki.
Amazon wprowadził Prime w Stanach Zjednoczonych w 2005 r. W Polsce Prime Video uruchomiliśmy w 2016 r., a sklep Amazon.pl oraz program Amazon Prime kilka lat później, w 2021 r. Wielu użytkowników nadal kojarzy Prime głównie z Prime Video, dlatego naszym priorytetem jest przedstawianie wszystkich korzyści, w tym bezpłatnej wysyłki produktów z logo Prime ze sklepu Amazon.pl i pakietu rozrywki. Nadal poznajemy naszych polskich klientów, słuchamy ich opinii i dostosowujemy się do ich potrzeb.
Nowości, innowacje i promocje
Można więc powiedzieć, że w Stanach oferta jest po prostu bogatsza, bo jest tam dostępna od dłuższego czasu.
Warto natomiast zaznaczyć, że nowości nie zawsze pochodzą zza oceanu. W krajach, w których działamy, wdrażane jest coraz więcej innowacji, mających spełniać potrzeby i oczekiwania lokalnych klientów. W czasie wydarzeń promocyjnych przygotowujemy dla klientów Amazon Prime specjalne okazje, uwzględniające specyfikę każdego miejsca. W Polsce to często promocje typu „więcej za mniej”, ponieważ rodzimi klienci uwielbiają właśnie tego rodzaju zniżki.
Klienci Prime mogą korzystać też z naszej stałej promocji na wybrane produkty, otrzymując 10 zł zniżki przy zakupach za minimum 50 zł. Podczas tegorocznego Prime Day dostępna była kolejna promocja dla klientów Amazon Prime: przy zakupie wybranych produktów za minimum 300 zł otrzymywali 50 zł zniżki.
Siła nabywcza w Polsce jest niższa niż w wielu innych krajach i dużo niższa niż w Stanach Zjednoczonych, więc jestem w stanie zrozumieć przywiązanie polskich klientów do promocji typu „więcej za mniej”. A w jaki sposób Amazon Prime przyczynia się do lojalności klientów? Co sprawia, że ludzie jednak nie rezygnują z usługi? Czy to właśnie ta rozrywka i dostęp do platformy z filmami lub grami?
Eksperymentujemy i wprowadzamy nowości w każdej części naszej działalności, by ułatwiać i udoskonalać doświadczenia naszych klientów — robimy to niemal każdego dnia. Ta misja nie ma daty końcowej, i to jest najpiękniejsze. Klienci zawsze będą „chcieli więcej”, a my uważnie słuchamy ich opinii i co istotne – tworzymy innowacyjne rozwiązania, o których nawet nie zdążyli jeszcze pomyśleć.
Prime przewiduje potrzeby użytkowników, przybliżając ich do tego, co dla nich wartościowe i niezbędne. Program wpłynął na zmianę standardów dla zakupów i rozrywki – szybkie i bezpłatne dostawy stają się już „nową normą”.
Działamy międzynarodowo, ale z lokalnym podejściem, starając się być szczególnie blisko miejscowych społeczności. Wydarzenie Prime Day to święto wyjątkowych okazji – obejmuje tysiące ofert w różnych kategoriach, zniżki na urządzenia Amazon, jakościową rozrywkę i wiele innych atrakcji. Dzięki takim wydarzeniom klienci zostają w Prime na dłużej.
Technologiczne innowacje
Przejdźmy do technologii. Czy AI i machine learning są obecnie wdrażane w Amazon, by poprawić doświadczenie zakupowe klientów?
Sztuczna inteligencja wspiera każdy etap doświadczenia zakupowego klienta, począwszy od spersonalizowanej strony głównej Amazon, przez paczkę przygotowaną przez pracownika wspomaganego przez roboty, aż po kierowcę, któremu technologia asystuje przy planowaniu tras kurierskich i w bezpiecznym dostarczaniu przesyłek.
AI towarzyszy nam każdego dnia. Wspiera nas w organizacji procesu sprzedaży i logistyki, od prognoz popytu, po usprawnianie procesów magazynowania, a także zarządzanie flotą mobilnych robotów przemysłowych, które pomagają naszym pracownikom przenosić, sortować, identyfikować i pakować zamówienia klientów. Gdy tylko klient kliknie, by zamówić wybrany produkt na stronie Amazon, oprogramowanie centralnego planowania wysyła jednego z 750 tys. robotów mobilnych w naszych robotycznych centrach logistycznych po zakupiony produkt. Wystarczy, że jeden robot nauczy się, jak efektywnie poruszać się po obiekcie, a cała flota zyskuje tę samą umiejętność. Opieramy się na technologii usprawniającej optymalizację liczby paczek, przewidywanie czasu dostawy dla klientów i dobór bezpiecznych oraz efektywnych tras dostaw. Sztuczna inteligencja ma być użyteczna zarówno dla klientów, jak i dla nas, oraz całego e-commerce.
Wykorzystujemy uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję od ponad 25 lat. Wprowadziliśmy zupełnie nowe usługi oparte na tej technologii, na przykład Alexa. Ponad 100 tysięcy firm korzysta z algorytmów ML i AI dostępnych poprzez Amazon Web Services, a dziesiątki tysięcy klientów zbudowało swoje strategie w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji na podstawie Amazon Bedrock. Zyskali oni dostęp do szerokiego wyboru modeli podstawowych od takich dostawców jak AI21 Labs, Anthropic, Cohere, Meta, Mistral AI, Stability AI i Amazon. Rozwiązanie to oferuje również funkcje i zabezpieczenia korporacyjne niezbędne do szybkiego tworzenia i wdrażania aplikacji oraz rozwiązań opartych na generatywnej sztucznej inteligencji. Amazon Bedrock jest kompleksową usługą, dzięki której klienci nie muszą się martwić o infrastrukturę IT, serwery i procesory, mając pewność, że ich aplikacje działają płynnie, są skalowalne i ciągle optymalizowane.
Zrównoważony rozwój
Inteligencja zbiorowa robotów robi duże wrażenie. A jak Amazon angażuje się w zrównoważony rozwój i jakie inicjatywy są podejmowane, aby zmniejszyć ślad węglowy operacji logistycznych?
Redukcja śladu węglowego nie jest jedynie globalnym postulatem, a realnym wyzwaniem operacyjnym, od dawna uwzględnianym w naszej strategii. To właśnie dlatego Amazon jest współtwórcą Climate Pledge, czyli zobowiązania do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla swojej działalności do 2040 r. E-commerce, centra rozwoju technologii, filmowe studio produkcyjne, usługi w chmurze – zrównoważony rozwój jest naszym priorytetem w każdym z tych obszarów. Zespoły naukowców i inżynierów pracują na rzecz bardziej zrównoważonych procesów od momentu zakupu, do chwili, gdy paczka dotrze do klienta.
Również w tym zakresie korzystamy z pomocy sztucznej inteligencji, choćby po to, by ograniczać zużycie materiałów opakowaniowych. Package Decision Engine to model umiejący dobrać optymalny rodzaj opakowania dla każdego przedmiotu. Pomaga to zmniejszyć liczbę kartonów, wypełniaczy, taśm i kopert używanych do wysyłki zakupów zamówionych online. Od 2015 r. Amazon zmniejszył średnią wagę opakowania na przesyłkę o 43 proc., eliminując tym samym ponad 3 mln ton materiałów opakowaniowych, w tym prawie 0,5 mln ton w samym 2023 r.
W naszych studiach produkcyjnych zmniejszamy też zużycie paliw kopalnych poprzez wprowadzenie generatorów akumulatorowo-elektrycznych, korzystamy z energii słonecznej oraz wykorzystujemy pojazdy elektryczne do obsługi planów filmowych. Z kolei w AWS pomagamy klientom minimalizować ich wpływ na środowisko, oferując zaawansowane rozwiązania technologiczne, w tym centra danych czy przetwarzanie danych w chmurze, zmniejszające zużycie energii i emisję CO2.
A jest tu widoczna jakaś współpraca z Polską?
W 2022 r. ogłosiliśmy podpisanie umowy na zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach – była to jedna z największych tego typu umów w Polsce. W tym roku zawarliśmy także umowy na zakup energii odnawialnej z farm wiatrowych w Jastrowiu i Okonku.
W 2019 r. postawiliśmy sobie za cel, aby do 2030 r. – a po skróceniu, już nawet do 2025 r. – cała energia elektryczna wykorzystywana w naszej globalnej działalności pochodziła w 100 proc. ze źródeł odnawialnych. Dziś, z wielką satysfakcją możemy już poinformować, że osiągnęliśmy ten cel siedem lat przed pierwotnie zakładanym terminem. Przyczynił się do tego m.in. fakt, że przez cztery lata z rzędu byliśmy największym korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej na świecie (dane z BloombergNEF) i zainwestowaliśmy globalnie miliardy dolarów w ponad 500 projektów solarnych i wiatrowych. Łącznie są one w stanie wygenerować wystarczającą ilość energii do zasilenia równowartości 21,9 mln domów w UE.
Wspieranie polskich przedsiębiorców
Platforma Amazon.pl to nie tylko konsumenci. To także polskie firmy, które mogą tam sprzedawać swoje towary. Jakie działania są podejmowane, aby wspierać lokalnych przedsiębiorców?
Polscy przedsiębiorcy mogli z nami współpracować jeszcze zanim Amazon.pl wystartował w 2021 r. – a to dlatego, że Amazon.de był dostępny dla nich już od 2016 r.
Unikalność oferty Amazona dla małych i średnich przedsiębiorców polega przede wszystkim na tym, że rejestrując się jako sprzedawca i umieszczając swoje produkty na Amazon.pl, firmy mogą automatycznie udostępniać je klientom w dziewięciu sklepach Amazon w Europie. Naszym celem było i jest zapewnienie sprzedawcom narzędzi i usług, które pomogą im zbudować silny biznes – zwłaszcza jeśli myślą o ekspansji międzynarodowej. Sprzedawcy mają dostęp do rozwiązań, które pomagają w wystawianiu produktów na sprzedaż, w przetwarzaniu płatności i zabezpieczaniu przed nadużyciami. Umożliwiamy im także udział w programach wspierających ochronę praw własności intelektualnej, czyli walkę z podróbkami i fałszerzami.
Myślę, że najlepszą odpowiedzią na to pytanie jest jednak zakres narzędzi dostępnych w modelu Fulfilment by Amazon (FBA). To dzięki temu rozwiązaniu Amazon zdejmuje z małych i średnich przedsiębiorców ciężar obsługi logistycznej – kompletuje, pakuje i wysyła produkty – ale także zapewnia kompleksową obsługę klientów w kilkudziesięciu językach oraz przetwarzanie ewentualnych zwrotów. Sprzedający, który współpracuje z Amazonem w modelu FBA, nie musi nawet fizycznie posiadać u siebie oferowanego produktu. Do jego zadań należy jedynie przygotowanie oferty i jej publikacja w serwisie. Przedsiębiorcy korzystający z FBA zyskują zatem czas na rozwój biznesu i mogą skupić się na swojej głównej działalności.
No tak, ale po stronie przedsiębiorcy jest pewnie opłacanie jakiejś prowizji. Ile Amazon pobiera sobie za usługę FBA? P