Podpisanie Umowy Offsetowej dla Śmigłowców AH-64E Apache
– Podpisanie umowy offsetowej stanowi ważny krok w procesie pozyskiwania śmigłowców AH-64E Apache przez Siły Zbrojne RP. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy dalej rozwijać nasze dotychczasowe partnerstwo z Polską. Naszym celem jest zapewnienie długoterminowego sukcesu floty Apache poprzez współpracę z Siłami Zbrojnymi, polskim przemysłem i uniwersytetami – stwierdziła wczoraj Christina Upah, wiceprezes Boeinga ds. programów śmigłowców szturmowych.
Druga umowa została zawarta między MON i GE Aerospace. Dotyczy ona sześciu zobowiązań offsetowych, a jej wartość to ok. 530 mln zł. „Na jej podstawie WZL-1 będą zapewniać licencjonowaną obsługę MRO silników T700/CT7, w które będą wyposażone śmigłowce Apache, jak również śmigłowce Sikorsky S70i Black Hawk i AW 149 firmy Leonardo, które są eksploatowane przez Siły Zbrojne RP” – informują przedstawiciele koncernu. Obsługa MRO dotyczy m.in. przeglądów i napraw, a liczba śmigłowców z takimi silnikami w Wojsku Polskim może dojść do nawet dwustu statków powietrznych. – Taka współpraca z WZL-1 i WAT będzie kluczowa dla zapewnienia Polsce odpowiednich zdolności i zasobów, aby obsługiwać rozrastającą się polską flotę wyposażoną w silniki GE Aerospace – wyjaśniała z kolei Rita Flaherty, wiceprezes, global sales & business.
Apacze popilnują NATO i Białowieży
Polska ma zgodę Waszyngtonu na zakup 96 legendarnych uderzeniowych śmigłowców, które wraz z pakietem technicznym i zapasem uzbrojenia są warte nawet 12 mld dolarów.
Offset Apache pełen kontrowersji
– Każda umowa zakupu uzbrojenia powinna być poprzedzona offsetem, tak by wzmacniać możliwości przemysłu polskiego – mówił podczas podpisania wiceminister obrony Paweł Bejda. Warto jednak pamiętać, że offset to tylko jeden ze sposobów pozyskiwania technologii i przez wielu jest on uznawany za najdroższy.
Polskie doświadczenia z offsetem są dosyć kontrowersyjne. Do tych pierwszych należały związane z zakupem samolotów F-16 na początku XXI wieku. Tak po latach oceniła to Najwyższa Izba Kontroli: „Jedynie co czwarty ze zrealizowanych projektów spełnia oczekiwania, tj. przyczynia się do modernizacji polskiej gospodarki i restrukturyzacji konkretnych przedsiębiorstw”.
Ale problemy mieliśmy także po tym, gdy w 2018 r. podpisaliśmy umowę na zakup dwóch pierwszych baterii systemu Patriot od koncernu Raytheon. Umowy wykonawczej na offset nie byliśmy wówczas w stanie podpisać przez ponad dwa lata – negocjacje znacznie utrudniało to, że właściwa umowa zakupu była zawarta już wcześniej. Dlatego teraz została zmieniona kolejność: przy kontraktach z offsetem, by podpisać właściwą umowę zakupu, najpierw trzeba podpisać te związane z offsetem.
#AH64E #Apache #Polska #MON #GEAerospace #Boeing #WojskoPolskie #Patriot #Offset #TechnologiaMilitarne