Technologia Nie Może Pozbawić Kreatywności
Pozytywna Ocena Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji
„Polityka cyfrowej transformacji edukacji” spotkała się z pozytywnym odbiorem ekspertów. Bartosz Witkowski, prezes firmy Signius, przekonuje, iż zmiany w proponowanych przez rząd obszarach powinny być wdrażane powszechnie już od najmłodszych lat. – Chodzi o to, aby przyszłe pokolenia nie dały się zaskoczyć i zamknąć w pułapce cyfrowej. Zmiany są niezbędne, ale ważne jest, by wprowadzić je na tyle rozsądnie, żeby nie pozbawić dzieci i młodzieży kreatywności, rozsądku i zdolności manualnych – mówi Witkowski.
Wdrażanie Transformacji Cyfrowej
Jego zdaniem proces wdrażania tej transformacji nie powinien być problemem. – Myślę, że nie ma idealnego momentu na bycie gotowym do rozwoju. Okres pandemii pokazał, że wielu nauczycieli, w momencie gdy pojawiła się potrzeba, sprawnie przyswoiło nowe narzędzia i metody wykorzystania IT w nauczaniu – komentuje. – Fakt, że nie będzie na to odpowiedniego momentu nie oznacza, że nie należy rozwijać i wdrażać technologii IT w edukacji. Trzeba traktować to jako systematyczny proces rozwoju, który jest wpisany w obszar edukacji – kontynuuje.
Internet jako Prawo Człowieka
Internet jest już prawem człowieka. Budowanie dostępu do sieci, a także usług cyfrowych, to rola zarówno operatorów, jak i państwa oraz regulatora. Pojawiają się wciąż nowe wyzwania, jak dezinformacje, utrudnienia dostępu, a także nowe uzależnienia.
Etapy Wdrażania Technologii
Według niego wdrażanie technologii w edukacji powinno przebiegać etapowo. – Zanim jakiekolwiek innowacyjne technologie, takie jak AI, zostaną dodane do programu nauczania, warto by było, aby te i inne narzędzia, jak np. portfele cyfrowe czy podpisy cyfrowe, zostały wdrożone i powszechnie stosowane wewnątrz administracji na poziomie jednostek edukacyjnych. Odpowiednie przygotowanie i zrozumienie narzędzi wśród nauczycieli oraz administracji jest kluczowe – przekonuje prezes firmy Signius.
Jak wskazuje, w początkowych etapach edukacji istotne jest pokazanie możliwości stosowania technologii oraz jej ram prawnych i etycznych, tak aby ukorzeniać właściwe stosowanie takich narzędzi w przyszłości. – Na późniejszych etapach edukacji możemy edukować, jak takie narzędzia rozwijać i integrować – argumentuje. I zaznacza, że nie można zapomnieć o tym, aby każda taka zmiana w edukacji była należycie monitorowana.
#Technologia #Edukacja #TransformacjaCyfrowa #Innowacje #AI #Cyberbezpieczeństwo #KompetencjeCyfrowe #PrawoCzłowieka