Polski Sektor E-commerce: Dynamika i Przyszłość
Polski sektor e-commerce jest jednym z największych w Europie. I wciąż dynamicznie rośnie. Średnio w kraju każdego dnia przybywa 20 sklepów internetowych.
Co ciekawe, wcale nie jest to okres największego rozwoju e-commerce w Polsce. Przeciwnie, w porównaniu z pierwszą połową 2023 roku dynamika wzrostu podmiotów branży rok później spadła. Mimo to na koniec bieżącego roku przewiduje się, że liczba zarejestrowanych sklepów internetowych w Polsce przekroczy 70 tysięcy. Wszystko to sprawia, że handel internetowy jest czwartą najpopularniejszą branżą w kraju pod względem zakładania nowych firm. Analizy sektora dokonano na podstawie badania Dun & Bradstreet, a zamieszczono ją w materiałach prasowych skandynawskiego e-commerce’u Coolshop.
Ulgi na innowacje z większym zainteresowaniem przedsiębiorców. Raport Grant Thornton
E-commerce to podstawa handlu w Polsce
Zgodnie z danymi Krajowego Rejestru Sądowego w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku liczba sklepów internetowych w Polsce wzrosła o 3,3 tys. Wzięto tu pod uwagę zarówno nowo otwarte podmioty, jak i te, które w tym okresie zakończyły lub zawiesiły działalność. To o 600 mniej niż przed rokiem. Mimo to rynek e-commerce w Polsce jest jednym z największych w Europie. Obecnie to 68,9 tys. podmiotów.
Handel w Internecie przeważnie się opłaca
Rozwój e-commerce znacznie przyspieszył około pięciu lat temu. Obecnie statystycznie sklep internetowy w Polsce notuje blisko 8 mln zł przychodu rocznie. Przekłada się to na średni zysk w wysokości 250 tys. zł netto przy średniej rentowności 2,7%. Najlepiej na rynku radzą sobie średnie firmy (o przychodzie rocznym od 10 do 250 mln zł). W dobrej lub bardzo dobrej sytuacji znajduje się aż 88% z nich.
Firmy młode i najmniejsze (przychód poniżej 10 mln zł) to podmioty znajdujące się w odwrotnej sytuacji. Aż 52% deklaruje złą lub bardzo złą sytuację. Największe podmioty w 81% znajdują się w dobrej lub bardzo dobrej sytuacji. 19% z ich grupy twierdzi, że ich sytuacja jest słaba. Co ciekawe, w tej grupie brak podmiotów w złej lub bardzo złej sytuacji finansowej.
Rozwój polskiego rynku e-commerce jest po prostu odpowiedzią na zapotrzebowanie klientów. Już 37% polskich internautów korzysta z tego kanału przynajmniej pięć razy w miesiącu. To wartość o 9% wyższa niż w poprzednim roku.
Z tego powodu należy się spodziewać dalszego rozwoju sektora e-commerce w Polsce. Jak widać, pomimo potencjału, najtrudniej utrzymać się na nim będzie najmniejszym podmiotom.
Spada liczba zadłużonych w ZUS. Jednak inne dane studzą optymizm
#ecommerce #handelinternetowy #biznes #startup #KrajowyRejestrSądowy #przedsiębiorczość #sklepInternetowy