By using this site, you agree to the Privacy Policy and Terms of Use.
Accept
Mambiz
  • Biznes
  • Pomysł na biznes
  • Startupy
  • Dotacje
  • Więcej
    • Sztuczna Inteligencja
Powiadomienia
  • HomeHome
  • Zapisane
  • Dla Ciebie
  • Historia Przeglądania
Personalizuj
MambizMambiz
Font ResizerAa
  • HomeHome
  • Zapisane
  • Dla Ciebie
  • Historia Przeglądania
Search
  • Biznes
  • Pomysł na biznes
  • Startupy
  • Dotacje
  • Więcej
    • Sztuczna Inteligencja

Top Stories

Explore the latest updated news!
Pilotaż centralnej e-rejestracji rozpoczęty: rewolucja w zapisach do lekarza

Pilotaż centralnej e-rejestracji rozpoczęty: rewolucja w zapisach do lekarza

Gdzie wyrzucić kartony, jajka i skorupki?

Gdzie wyrzucić kartony, jajka i skorupki?

Gdańsk: Obława za pijanym kierowcą

Gdańsk: Obława za pijanym kierowcą

Stay Connected

Find us on socials
248.1kFollowersPolubienia
61.1kFollowersFollow
165kSubscribersSubscribe
mambiz.pl 2024.
Mambiz > Blog > Biznes > Wielton traci klientów
Biznes

Wielton traci klientów

Opublikowane 9 września 2024
Udpstępnij
7 min czytania
Udpstępnij



Spis treści
Aktualne Wyzwania Wieltonu w Przemysłowym Świecie NaczepNiższy popyt przekłada się na spadek przychodówKombinacja czynników negatywnie wpływająca na WieltonWyniki Wieltonu pod presją. Bez dywidendy, inwestycje w dół



Aktualne Wyzwania Wieltonu w Przemysłowym Świecie Naczep

Aktualne Wyzwania Wieltonu w Przemysłowym Świecie Naczep

Wielton, jeden z czołowych producentów naczep samochodowych, przeżywa trudności spowodowane spadkiem popytu na swoje produkty. Dane są nieubłagane: przez siedem miesięcy 2024 r. zarejestrował 1 tys. 441 nowych przyczep i naczep, czyli o 38,8 proc. mniej niż rok temu.

Jednocześnie zmniejszył się nieco udział firmy w polskim rynku do 12,7 proc. z 14,4 proc. rok wcześniej. To zjawisko widać od dwóch lat — jeszcze na początku 2022 r. udziały Wieltonu w polskim rynku sięgały 16,2 proc. Wieluńska firma to międzynarodowa organizacja i spadek sprzedanych naczep widać także w jej europejskich spółkach.

Niższy popyt przekłada się na spadek przychodów

Niższa sprzedaż to problem, z którym boryka się cała branża, ale wygląda na to, że Wielton także za granicą traci udziały rynkowe: we Francji przez dwa i pół roku spadły o 3,7 pkt proc., a w Wielkiej Brytanii o prawie 7 pkt proc. Wzrosły za to we Włoszech, w Niemczech i Europie Środkowo-Wschodniej, choć to mniej istotne dla firmy rynki.

Z nieoficjalnych informacji redakcji Business Insider Polska wynika, że Wielton rozważa przeprowadzenie zwolnień, aby dostosować poziom kosztów do niższego popytu. Firma, zapytana przez nas o te doniesienia, nie odniosła się do nich wprost.

„Schłodzenie zapotrzebowania na usługi transportowe, będące konsekwencją m.in. niestabilnego otoczenia gospodarczego, ma wpływ na znaczny spadek popytu na naczepy i przyczepy w Europie. Z uwagi na skomplikowaną sytuację rynkową z tym związaną, spółka prowadzi działania mające na celu optymalizację struktury zatrudnienia i dostosowanie jej do aktualnych potrzeb produkcyjnych” — odpowiedzieli przedstawiciele Wieltonu na pytanie redakcji Business Insider Polska dotyczące tego, czy planowane są zwolnienia w związku z silnym spadkiem przychodów.

Przedstawiciele firmy dodali, że dalsze działania w zakresie zatrudnienia w grupie „uzależnione będą od sytuacji rynkowej w kolejnych miesiącach bieżącego roku”. W ostatniej prezentacji wynikowej spółka wskazywała, że podejmuje „działania dostosowujące poziom kosztów do bieżącej sprzedaży”.

W prezentacji wyników za I kwartał Wielton napisał, że grupa koncentruje działania na intensyfikacji działań sprzedażowych oraz ograniczaniu kosztów działania.
W prezentacji wyników za I kwartał Wielton napisał, że grupa koncentruje działania na intensyfikacji działań sprzedażowych oraz ograniczaniu kosztów działania.

|
Wielton

Na koniec 2023 r. Grupa Wielton zatrudniała 3 tys. 448 osób, czyli o 103 osoby więcej niż rok wcześniej. W samej spółce Wielton pracowało 2 tys. 6 osób, co oznaczało wzrost o 52 rok do roku. W 2023 r. świadczenia pracownicze stanowiły 17 proc. kosztów grupy i wyniosły 507 mln zł.

Kombinacja czynników negatywnie wpływająca na Wielton

Wielton wskazał na główne trendy, które negatywnie wpływają na rynek. Przede wszystkim niekorzystny jest spadek zapotrzebowania na transport, co zdaniem spółki wynika m.in. z bieżącej sytuacji makroekonomicznej (słabsza aktywność gospodarcza w Europie, słabość przemysłu i rachityczne odbicie konsumpcji) oraz geopolitycznej (konflikt ukraińsko-rosyjski i wprowadzone sankcje — klauzula No Re-export Russia). Wskazano też na nierówną konkurencję ukraińskimi przewoźnikami, obniżenie poziomu inwestycji infrastrukturalnych i utrudnienia w realizacji transportu na Ukrainę. Według Wieltonu rynek naczep i przyczep w większości krajów europejskich (skurczył się o 15-50 proc.).

Inny negatywny element to wzrost kosztów działalności w firmach transportowych. Według spółki to efekt regulacji prawnych (w tym Unijna dyrektywa o Eurowiniecie — emisja CO2), wzrostu opłat drogowych, kosztów ubezpieczeń i finansowych. Do tego dochodzi dostosowanie techniczne pojazdów — wymiana tachografów. Wskazano też na niekorzystny wpływ kursu walut (mocny kurs złotego).

W ocenie Wieltonu sytuacja finansowa firm transportowych jest trudna, nie ma apetytu na nowe inwestycje, a niski poziom zamówień powoduje walkę cenową wśród przedsiębiorstw tego typu, dodatkowo wywierającą presję na marże.

W prezentacji spółka podała, że wysokie ryzyko dotyczy takich czynników jak koniunktura rynkowa (schłodzenie popytu, odkładanie decyzji zakupowych przez klientów), niepewność geopolityczna oraz ryzyko finansowe, płynność i niewypłacalność klientów. Jako średnie ryzyka zidentyfikowano utrzymujące się wysokie koszty finansowe i niepewność związana ze zmiennością kursów walut.

Liczba sprzedanych naczep i presja na ceny negatywnie odbijają się na przychodach oraz wyniku operacyjnym.
Liczba sprzedanych naczep i presja na ceny negatywnie odbijają się na przychodach oraz wyniku operacyjnym.

|
Wielton

Wyniki Wieltonu pod presją. Bez dywidendy, inwestycje w dół

Pod koniec września Wielton opublikuje raport za I półrocze 2024 r. Dane za I kwartał 2024 r. wskazują, że zanotowano 16,2 mln zł straty netto jednostki dominującej wobec 13,7 mln zł zysku rok wcześniej.

EBITDA, czyli wynik operacyjny powiększony o amortyzację, spadła w I kwartale o blisko 77 proc., do 10,6 mln zł, a rentowność tego poziomu wyników skurczyła się do 1,9 proc. z 5,4 proc. rok wcześniej. Głównym powodem słabszej zyskowności są spadające przychody: rok do roku zmalały aż o 35,4 proc., do 548 mln zł (rynek oczekiwał 730 mln zł przychodów), a skonsolidowany wolumen sprzedaży wyniósł 3 tys. 668 sztuk, spadając o 30 proc. Niższej sprzedaży towarzyszył wzrost kosztów pracowniczych, widać to było szczególnie w rezultatach za cały 2023 r., gdy koszty wynagrodzeń urosły o blisko 20 proc. (efekt presji płacowej w Polsce).

Problemy Wieltonu dostrzegane są przez inwestorów giełdowych. Na GPW akcje firmy z Wielunia spadły – licząc od początku roku – o 27 proc. Dla porównania indeks szerokiego rynku, czyli WIG, zyskał w tym czasie około 6 proc. Przy obecnej cenie akcji na poziomie 6,9 zł kapitalizacja spółki nieznacznie przekracza 415 mln zł.

Wiosną grupa poinformowała, że zmniejszy w tym roku inwestycje do około 130 mln zł z nieco ponad 170 mln zł w 2023 r. Nowy plan to także mniej niż w założeniach strategii. Dodatkowo akcjonariusze zdecydowali, aby nie wypłacać dywidendy z zysku za 2023 r. (w poprzednich latach — z wyjątkiem m.in. 2022 r. — spółka zwykle dzieliła się zyskiem z akcjonariuszami). Zdecydowano, aby zysk netto w kwocie 111 mln zł przeznaczyć w całości na kapitał zapasowy.

Inwestorzy giełdowi prawdopodobnie bacznie przyglądają się kluczowemu wskaźnikowi zadłużenia (dług netto/EBITDA), który na koniec marca tego roku wynosił 2,8x, a na koniec 2023 r. było to 2,9x (czyli był niższy niż 3,5x zanotowane na koniec 2022 r.). Nie ma jednoznacznej krytycznej wartości, ale zarządy spółek starają się nie przekraczać poziomu 3-4x.

#Wielton #Naczepy #Transport #Przemysł #Gospodarka #Inwestycje #GPW #WynikiFinansowe #Zwolnienia #OptymalizacjaKosztów #Makroekonomia #RynekTransportowy


Polecane

Pilotaż centralnej e-rejestracji rozpoczęty: rewolucja w zapisach do lekarza
Pilotaż centralnej e-rejestracji rozpoczęty: rewolucja w zapisach do lekarza
Szybkie wiadomości
Gdzie wyrzucić kartony, jajka i skorupki?
Gdzie wyrzucić kartony, jajka i skorupki?
Biznes
Gdańsk: Obława za pijanym kierowcą
Gdańsk: Obława za pijanym kierowcą
Biznes
Nvidia najcenniejszą firmą, wyprzedza Apple
Nvidia najcenniejszą firmą, wyprzedza Apple
Biznes
Pierwsza włoska miejscowość przygotowana na tsunami
Pierwsza włoska miejscowość przygotowana na tsunami
Biznes
ZWYCIĘZCY 2. EDYCJI HR TECH CHANGER OGŁOSZENI
ZWYCIĘZCY 2. EDYCJI HR TECH CHANGER OGŁOSZENI
Biznes

Powiązane

Sprawdź więcej podobnych artykułów
Douglas – lider E-commerce w kategorii skincare
Biznes

Douglas – lider E-commerce w kategorii skincare

PFR wspiera rozwój nowych technologii
Biznes

PFR wspiera rozwój nowych technologii

Elon Musk zyskał 33 mld dolarów w jeden dzień
Biznes

Elon Musk zyskał 33 mld dolarów w jeden dzień

Poradnik: Ceny drewna kominkowego 2024. Co wiedzieć?
Biznes

Poradnik: Ceny drewna kominkowego 2024. Co wiedzieć?

Patowa sytuacja Boeinga: odrzucone porozumienie płacowe
Biznes

Patowa sytuacja Boeinga: odrzucone porozumienie płacowe

Wuefista oskarżony o molestowanie uczennic od lat.
Biznes

Wuefista oskarżony o molestowanie uczennic od lat.

NCBR: Nabór do konkursu Seal of Excellence
Biznes

NCBR: Nabór do konkursu Seal of Excellence

Start-upy w Polsce znowu rosną
Biznes

Start-upy w Polsce znowu rosną

Pokaż więcej
Mambiz
[optin-cat id=3478]

Bądź na bieżąco

  • Mój Kanał
  • Zapisane
  • Historia
  • Zapisane

Skontaktuj się

  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kategorie:
  • Biznes
  • Szybkie wiadomości
  • Startupy
  • Pomysł na biznes
  • Dotacje
  • Sztuczna Inteligencja

mambiz.pl 2024.