Wpływ Influencerów na Społeczeństwo i Problemy z Patologicznym Zachowaniem w Sieci
Pamięć o Dobroczynności Buddy
Pamiętam, jak internet i media zachwycały się Buddą, gdy hojnie wsparł WOŚP, przebierając się za osobę w kryzysie bezdomności i wrzucając do puszki wolontariusza sto tysięcy złotych. Charity washing wśród influencerów przyjmuje różne formy, co widzieliśmy choćby podczas powodzi, gdy influencerzy zbierając dary budowali swoją popularność. Mimo to, niektórzy internetowi twórcy rzeczywiście pomagają potrzebującym. Romantyzowanie przestępców nie jest niczym nowym. W końcu, mainstream uwielbia postacie takie jak Al Capone czy meksykańscy baronowie narkotykowi. Social media jedynie odzwierciedlają społeczeństwo, w którym każdy zawód ma swoich bohaterów i antybohaterów.
Influencerzy i Wpływ na Młodzież
Internetowi idole mają bezpośredni wpływ na wychowanie młodzieży. Z influencerami jest jak z gwiazdami rockowymi – nigdy nie wiadomo, co się wydarzy. Gdy skandal dotyczy osoby publicznej, robi się naprawdę głośno. Beata Kozidrak za kierownicą to jeden z przykładów. Influencerzy, w przeciwieństwie do piłkarzy, nie mają jasno określonych zasad co do tego, czego nie mogą robić w czasie wolnym. Organizacje próbują kodyfikować etykę w internecie, ale wpływają jedynie na komercyjną stronę tego zjawiska.
Rola Wymiaru Sprawiedliwości i Kontrola W Internecie
Istniejące instytucje, jak prokuratura czy policja, muszą działać szybciej wobec patologii w sieci, ale nie jest to łatwe. Platformy powinny mieć możliwość blokowania zarobków twórców w przypadkach patologii, ale jak to skutecznie wdrożyć? Nasza współpraca z UOKIK przyniosła sukces w postaci wymogu oznaczania współpracy reklamowej, co jest krokiem w kierunku większej transparentności treści komercyjnych.
Wolność Słowa a Cenzura
Odbieranie głosu może prowadzić do nieodwracalnych skutków. Social media oferują zarówno zagrożenia, jak i szanse. Trzeba je kontrolować, aby nie stracić ich potencjału, jednocześnie respektując obywatelskie prawa, takie jak wolność wypowiedzi. Ograniczanie głosu w sieci może prowadzić do ograniczenia wolności słowa i ryzyka państwa totalitarnego.
Współpraca z Influencerami – Ryzyko i Zyski
Często marki współpracują z influencerami ze względu na ich wpływ na zaufanie konsumentów. Rynek influencerów w Polsce dynamicznie rośnie, a marki zbudowały swoją siłę od zera na ich popularności. Warto jednak mieć na uwadze ryzyko potencjalnego kryzysu wizerunkowego.
Sposoby Zabezpieczeń przed Kryzysem
Przed podpisaniem umowy warto dokładnie prześledzić influencera lub skonsultować się z agencjami. Chociaż nie daje to stuprocentowej pewności sukcesu, zmniejsza ryzyko. Realne praktyki obejmują kary umowne, które muszą być racjonalne. Musimy oferować atrakcyjne warunki, aby influencerzy zgadzali się na wymagania marek.
Wpływ Skandalu na Markę
Skandale mogą wpłynąć na wizerunek marki, ale wielkość wpływu zależy od skali skandalu i marki. Użytkownicy, w szczególności młodzież, mogą szybko zapomnieć lub wybaczyć wpływom negatywnych skojarzeń. Marki są w stanie odseparować się od twórców poprzez odpowiednie strategie przemyślanych kampanii i zarządzania reputacją.
Marek Myślicki, Chief Growth Officer topowej agencji reklamowej specjalizującej się w influencer marketingu Stor9_. Zdobył doświadczenie m.in. w MTV Polska, Discovery Media, Abstra oraz GetHero, a obecnie przewodniczy Grupie Roboczej Influencer Marketing w IAB Polska.
#influencerzy #socialmedia #etykainfluencerów #wizerunekwmediach #transparentność #wolnośćsłowa